Näin Turkua kannattaa markkinoida – brändikäsikirja opastaa puhumaan kotipaikastaan oikein: ”Turkulaisuus on elämän parasta aikaa”

Julkaistu:

Brändikäsikirjassa kerrotaan, missä kaikessa Suomen vanha pääkaupunki on ollut ensimmäinen.
Turun kaupunki on saanut oman brändikäsikirjan. Se on tarkoitettu erityisesti kaupungin työntekijöille ja luottamushenkilöille mutta myös kaikille kaupunkilaisille avuksi Turusta puhuttaessa ja kaupunkia markkinoitaessa.

Täysin ainutlaatuisesta tempauksesta ei ole kyse, sillä vastaavia brändikirjoja on useilla suomalaiskaupungeilla.

Turun brändikäsikirja kertoo, mistä kaupungin brändissä on kysymys ja miltä se näyttää ja kuulostaa. Kirja opastaa kertomaan Turusta yhtenäisellä tavalla ja auttaa entistä vahvemman Turku-brändin luomisessa.

– Kaupungin työntekijät ovat merkittäviä brändinluojia jokapäiväisessä työssä, valinnoissa ja asiakkaita palvellessa. Olemme kaikki Turun viestinviejiä. Samoin kaikki turkulaiset luovat teoillaan Turun imagoa, joka on erittäin hyvässä nosteessa paitsi alueen vahvan kasvun ja kehityksen vuoksi myös siksi, että turkulaiset yksinkertaisesti tuntuvat rakastavan kotikaupunkiaan, viestintäjohtaja Saara Malila sanoo.

Brändikäsikirjassa esitellään Turun brändin kulmakivet: historia, merellisyys, kulttuuri sekä koulutus, tiede ja elinkeinoelämä.

Valinnat pohjautuvat kaupunkistrategian valintoihin, arvoihin ja visioon sekä vuoden 2018 lopulla Sponsor Insight Oy:n tekemään kyselyyn, jossa 1 200 suomalaista kertoi mielikuvistaan Turusta.

– Turun merellisyys nousi kyselyissä imagotekijänä kärkeen. Vahvaan merelliseen mielikuvaan vaikuttavat kaupungin sijainnin ohella Aurajoen rannat, laivanrakennuksen noususuhdanne, ruotsinlaivat ja monet merelliset tapahtumamme kuten The Tall Ships Races. Mielikuvat Turusta ovat ilahduttavan positiivisia oikeastaan koko väestön keskuudessa, Turun kaupungin markkinointipäällikkö Juha Elo kertoo.

Oleellista Turun brändissä on edelläkävijyys sekä se, että jokainen kaupungin asukas on turkulainen.

– Kaupungin strategian mukaisesti haluamme Turun brändissäkin korostaa sitä, että kaikki kaupungin asukkaat voivat tuntea itsensä turkulaisiksi. Oikeita turkulaisia eivät ole pelkästään Heidekenillä syntyneet tai kaupungissa 50 vuotta asuneet. Turkulaisuus on elämän parasta aikaa jokaiselle kaupungissa asuvalle, Turun kaupunginjohtaja Minna Arve huomioi.

Brändikirjaan on koottu lyhyt listaus siitä, missä Suomen vanhin kaupunki on liki 800-vuotisessa historiassaan ollut ensimmäinen.

– Listausta voi jokainen käyttää iloksi ja hyödyksi tarpeen mukaan. Pyydämme kaupunkilaisilta myös kommentteja listaukseen, koska etenkin historialliset vuosiluvut voivat olla kiistanalaisiakin, kuten jopa Turun synnyinvuosi 1229. Pyydämme kaupunkilaisia lähettämään myös lisää tiedossa olevia vuosilukuja asioista, joissa Turku on ollut ensimmäinen, Malila sanoo.

Brändikirja julkaistaan vain sähköisessä muodossa. Se löytyy suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi osoitteesta www.turku.fi/media .

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt