Airiston veneturma: Otkes kumoaa yleisen harhaluulon aurinkoisesta merisäästä

rac

Julkaistu:

airiston veneturma
Otkesin johtajan mukaan ison veneen ohjaamisessa on aina katveita. Hän sanoo, että yleisesti katveet pitäisi ottaa huomioon ja tähystää huolellisesti.
Airiston veneturmaa tutkii rikospoliisin lisäksi onnettomuustutkintakeskus Otkes.

Otkesin työryhmä selvittää, miten Airiston veneonnettomuus tapahtui ja miten pelastustoimista suoriuduttiin sen jälkeen.

Kahden ihmisen hengen vieneessä onnettomuudessa viisitoistametrinen moottorivene rysähti kiinni kahdeksanmetrisen purjeveneen kylkeen.

IS uutisoi tiistaina, että tapahtumien keskiössä oleva moottorivene on malliltaan Fairline 48 Targa, joka on valmistettu vuonna 1998.

Selvisi, että tismalleen samanlaisia veneitä on Suomessa vain kaksi kappaletta. Toinen oli mukana turmassa. Toisen omistaa varsinaissuomalainen veneilijä.

Veneilijä kertoi IS:lle, että venemallissa on yksi erikoinen ominaisuus, joka voi aiheuttaa kuljettajalle harmaita hiuksia. Sen kojelaudasta heijastuu aina joskus tuulilasiin valkoinen ovaalinmuotoinen heijastuma.

– Veneen kojelauta heijastaa tuulilasiin tietyissä olosuhteissa sellaisen sokean pisteen. Jos on tietyn mittainen tai jos vaikka istut, niin sieltä ei ehkä näe kunnolla, veneilijä kertoi.

Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoo IS:lle, että näkyvyyden tarkastelu moottoriveneen ohjaajan paikalta on koko ajan ollut olennainen osa onnettomuustutkintaa. Niin sanottuun ”sokeaan pisteeseen” hän ei ota kantaa, mutta hän korostaa, että ison veneen näkyvyydessä on aina katveita.

– On selvää, että kun veneessä on pitkä keula ja sitä ohjataan takaa, niin siihen tulee katveita. Veneen rungon muodon takia ja ohjaushytin rakenteen takia näkyvyyteen tulee katveita.

Nurmi kommentoi, että katvealueita tulee melkein aina, kun ohjataan isoa venettä, vaikka veneessä ei olisi minkäänlaista vikaa ja sää olisi periaatteessa hyvä.

Tärkeintä on tuntea oma vene ja sen haasteet mahdollisimman hyvin.

– Pitää vain tähystää sillä tavalla, että näkee joka paikkaan. Huolellinen tähystäminen on tärkeää veneillessä.

Hänen kokemuksensa mukaan monet vesiliikennettä ymmärtämättömät ihmiset voivat ajatella, että aurinkoinen sää on mitä mainioin sää näkyvyyden kannalta. Näin ei kuitenkaan ole.

– Kirkas auringonpaiste on hankala, koska jos ajaa vasta-aurinkoon, kuljettajan on vaikeaa nähdä hyvin, Nurmi sanoo.

– Samalla tavalla se menee autoa ajaessa.

Hän muistaa tapauksen viime vuodelta, jolloin 25-metrinen moottorivene törmäsi samalla alueella pienempään veneeseen. Silloin tilanne oli se, että molemmissa merikulkuneuvoissa näkyvyys oli selvästi rajoittunut.

– Näkyvyyden rajoittuvuus ei ole kuitenkaan mikään syy olla tähystämättä, vaan päinvastoin.

Onnettomuuden yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa. Otkes tai rikospoliisi eivät ole pystyneet vahvistamaan, oliko moottorivene mahdollisesti automaattiohjauksella, ehtikö moottorivene jarruttamaan ennen törmäystä ja mikä oli tilannenopeus.

Otkes kuulee onnettomuudessa osallisina olleita tällä viikolla.

– On oleellista kysyä heidän näkemyksensä siihen, mitä on tapahtunut, Nurmi sanoo.

Hän huomauttaa yleisellä tasolla, että onnettomuudessa läsnä olleiden henkilöiden kuuleminen on aina omalta osaltaan haastava tilanne. Ihmisen havainnointikyky ja muisti on rajallinen asia.

– Voi olla, että asioita muistetaan ihan väärin. Joskus samassa paikassa olleiden silminnäkijäkertomukset menevät aivan ristiin.

Turvallisuustutkintalaki säätelee Otkesin tutkinnan puitteet. Otkes ei puutu millään tavalla syyllisten etsimiseen.

Poliisi on tiedottanut, että Airiston turmaa tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kahtena törkeänä kuolemantuottamuksena.

Onnettomuus tapahtui Airiston selällä vilkkaalla veneilyväylällä lauantaina 3. elokuuta.