Purjehtijoille Airiston turma ei tullut täysin yllätyksenä – moottoriveneiden liikkeet voivat olla arvaamattomia: ”Pelkäämme todella usein”

Julkaistu:

Purjehtivat joutuvat olemaan jatkuvasti varuillaan, sillä isojen veneiden kuljettajien taidoissa on eroja.
Näky Nauvon merivartioaseman laiturissa kertoo karulla tavalla kahden purjehtijan hengen vaatineesta onnettomuudesta.

Purjeveneen masto ja vasen laita ovat säpäleinä, veneen hytistä puuttuu puolet. Veneen osia on sikin sokin kannella. Voi vain kuvitella hädän, kun 15 metriä pitkä jahti on tullut kohti hidastamatta tai kääntymättä.

Veneiden kokoero on huomattava – kuin David vastaan Goljat. Jahdissa ei näy suuria vaurioita, ja kokoeron turvin sen kaksi matkustajaa selvisivät vahingoittumattomina. Veneen rekisterinumero ja nimi on poistettu. Se on selvin merkki siitä, että tapausta tutkitaan rikoksena, ei pelkkänä harmittomana vahinkona.


Traaginen veneturma ei tullut purjehdusyhteisölle täysin yllätyksenä, sillä merkkejä on ollut ilmassa jo pitkään. Turun Pursiseuran vierasvenesatamassa oli sunnuntaina rauhallista. Murheellinen uutinen oli kuitenkin tavoittanut ne, jotka olivat juuri saapuneet tai huolsivat veneitään.

– Pelkäämme todella usein. Myös yhden tutun päälle ajettiin pari vuotta sitten Vepsässä. Poika hyppäsi veteen, mutta isä kuoli, Tuukka ja Eila Rannikko kertovat.

10 vuotta sitten he näkivät Tammisaaressa läheltä veneen, jonka kylkeen moottorivene oli ajanut.

– Se oli tosi pahannäköinen.


Vaikka viranomaiset eivät ole vahvistaneet kahden henkilön kuolemaan johtaneen onnettomuuden tapahtumaketjua, veneiden vaurioista on pääteltävissä, että iso moottorivene on ajanut purjeveneen kylkeen.

Rannikkojen mukaan purjehtivat ovat tuollaisessa tilanteessa vailla vaihtoehtoja.

– Ei siinä ehdi kääntyä, kun nopeutta on vain kuutisen solmua. Ainoa vaihtoehto on hypätä pois alta, Tuukka Rannikko sanoo.

50-luvulla veneilyharrastuksen aloittanut pariskunta purjehti turmakohdassa viime torstaina.

– Siinä ei ole mitään erikoista. Paikassa on 40 metriä vettä ja pitkä matka saariin, Tuukka Rannikko kertoo.

Purjehtijoiden tulee olla heidän mukaansa entistä valppaampia, sillä moottoriveneiden liikkeet voivat olla arvaamattomia.

– Pahinta on se, kun vene pannaan automaattiohjaukselle ja annetaan mennä vaan, Eila Rannikko sanoo.

– Nuorempi polvi ei tunnu välittävän säännöistä, Tuukka Rannikko lisää.

Turun Pursiseuran kommodorin Samuli Salanterän mukaan veneiden koko on kasvanut Suomessa viimeisen 10 vuoden aikana valtavasti.

– Kun ajatellaan viime vuosien onnettomuuksia, vaikuttaisi, ettei kaikilla ole riittävää osaamista tällaisten yli 20 solmua kulkevien, yli 10 000 kiloa painavien veneiden kuljettamiseen.

– Valitettavasti tuolla on noita läheltä piti -tilanteita joka kesä. Väistämisääntöjä ei osata, ja sitten ihmetellään, mitä vastapuoli tekee.

Salanterän mukaan sähköinen navigointi on johtanut siihen, että kun tehdään sähköisiä reittisuunnitelmia, moni ajaa väylän keskiviivaa pitkin.

– Ja kun ei ole tähystystä, tulee törmäyksiä tai nopeampi ajaa perästä päälle, vaikka saavuttavan veneen tulisi väistää.

Salanterä toimi kuusi vuotta Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n hallituksen puheenjohtajana ja oli mukana valmistelemassa uutta veneliikennelakia. Silloin käytiin keskustelua myös veneajokorttivaatimuksesta.

– Huvivene voi olla mitä vain pienestä perämoottoriveneestä 24 metriä pitkään moottorijahtiin. Yhden ainoan veneajokortin rakentaminen olisi käytännössä hyvin vaikeaa. On jo olemassa kansainvälinen huvivenekuljettajakirja, joka vaaditaan esimerkiksi veneen vuokraamiseen Kreikassa. Nyt pitäisi pohtia, vaadittaisiinko sellainen isojen veneiden kuljettajilta myös Suomessa. Järjestelmä olisi kuitenkin kallis toteuttaa, hän pohtii.

Salanterä on vahvasti muutoksien kannalla.

– Isompien moottorialusten kuljettamiseen pitäisi olla tiukemmat vaatimukset kuin vain 15 vuoden ikä ja riittävä osaaminen, jota monesti arvioidaan vasta jälkikäteen oikeudessa.