Loistoristeilijän runkotöiden alkua juhlistettiin Turussa perinteisellä seremonialla – kolikot päätyvät salaiseen paikkaan

Julkaistu:

Meyer Turku luovuttaa Carnival Mardi Gras’n ensi vuonna.
Carnival Mardi Gras -aluksen rungon koonti on alkanut Meyer Turun telakalla. Sitä juhlistettiin tiistaina telakalla perinteisellä kolikkoseremonialla.

Alus on valmistuessaan vuonna 2020 Carnival-konsernin historian suurin matkustaja-alus. Sen matkustajakapasiteetti on 5 200. Se on samalla toinen LNG-käyttöinen Turun telakalla rakennettava risteilylaiva.

Aluksen varsinainen rungon kokoaminen alkoi kaksi viikkoa sitten, kun laivan yli 100 metriä pitkä kelluva konehuoneyksikkö saapui Turun telakalle Meyerin toiselta telakalta Rostockista.

– Carnival on palaava asiakas, mikä on hieno asia. Tästä tulee innovatiivinen ja mielenkiintoinen laiva. Maailman ensimmäinen vuoristorata laivassa on tietysti se ykkösasia, mutta on paljon muutakin, Meyer Turun viestintäpäällikkö Tapani Mylly kertoo.


Alus on jaettu kuuteen teemalliseen alueeseen, joissa on erilaisia ominaisuuksia. Ultimate Playground -alueella on vesiliukumäkiä, urheiluareena ja vuoristorata. Ranskalaisessa korttelissa on cocktail-baareja ja ravintoloita, ja aluksen keskellä on oleskelu ja esitysalue Grand Central. Sen vetonaulana toimii kolmen kannen korkuinen lasiseinä, joka on insinöörityön taidonnäyte.


Kolikkoseremoniaan oli saapunut rakennuttajan edustajia sekä muun muassa tuleva kapteeni Giuseppe Giusa ja pääkonemestari Ferninando Ruocco. He saivat asetella oman onnenlanttinsa kölipukille, jonka päälle 400 tonnia painava Mardi Gras’n runko laskettiin.


Kolikkoseremonia on vanha laivanrakennusken traditio, jolla on aikanaan ollut taloudellinen merkitys.

– Se juontaa juurensa niihin aikoihin, kun osa maksusta laitettiin kölipukeille ja laiva rakennettiin siihen päälle. Laivanrakentaja sai osan maksusta siinä vaiheessa, kun laiva uitettiin merelle, Mylly taustoittaa.


Sukeltajat noutavat kolikot aluksen vesillelaskun jälkeen, jonka jälkeen ne siirretään aluksen sisälle onnenkolikoiksi.

– Ne piilotetaan lopuksi sellaiseen paikkaan, että ainakaan matkustajat eivät löydä niitä. Omistaja päättää paikan, todennäköisesti yhdessä meidän kanssamme.


Kolikoiden alkuperä riippuu laivasta ja sen rakennuttajasta.

– Nyt taisi olla niin, että Carnival toi kolikoita, mutta olemme moneksi käyttäneet myös esimerkiksi kotimaisia juhlavuoden keräilykolikoita, Mylly kertoo.