Taksikeskuksen uusi järjestely sai yrittäjät kapinaan Salossa – pelkäävät elinkeinon loppuvan: ”Petetty olo” - Turun seutu - Ilta-Sanomat

Taksikeskuksen uusi järjestely sai yrittäjät kapinaan Salossa – pelkäävät elinkeinon loppuvan: ”Petetty olo”

Kela-kyytien järjestäminen hiertää taksiyrittäjiä Salossa. Arkistokuva.

Kela-kyytien järjestäminen hiertää taksiyrittäjiä Salossa. Arkistokuva.

Julkaistu: 10.6.2019 9:33

”Kahden minuutin priorisointi” Kela-kyydeissä sai maakuntakuljettajat ottamaan yhteyttä lakimieheen.

Osa Salon taksinkuljettajista on tehnyt kilpailu- ja viestintävirastoon valituksen Kela-kyytejä järjestävän taksikeskuksen toiminnasta.

Syynä on niin sanottu kahden minuutin priorisointi, jonka Lounais-Suomen Taxidata otti käyttöön Salossa 13. toukokuuta. Se on saanut kanta-Salon ulkopuolella ajavat taksiyrittäjät pelkäämään elantonsa puolesta.

– Vanhan lain mukaan kaikilla takseilla piti jolla asemapaikka eli alue, johon taksilupaa haettiin. Se poistui, kun uusi henkilöliikennelaki astui voimaan 1.7.2018, Ilta-Sanomien haastattelema taksiyrittäjä taustoittaa.

– Kun Lounais-Suomen Taxidata voitti Kela-kyytien kilpailutuksen noin vuosi sitten, yrityksen ulkopuoliset taksinkuljettajat pääsivät Kela-kyytien piiriin mukaan sillä ehdolla, että he ilmoittavat sillä hetkellä luvassa olleen asemapaikkansa.

IS:n haastatteleman kuljettajan asemapaikka oli tuolloin eräs Salon ”maakunta”, kuntaliitoksessa Saloon liitetty alue. Sopimuksen mukaan kuljettajan tuli hoitaa ensisijaisesti kyseiseltä alueelta tulevat Kela-kyydit.

– Ennen kuin sopimukset allekirjoitettiin, meille luvattiin, että meidän (maakuntataksien) on kuitenkin mahdollista saada kyytejä ihan mistä vain ja ketjuttaa kyytejä niin, että voi päätyä vaikka Poriin. Eli niin, että jokainen kuljettaja saa tasa-arvoisesti joka paikassa Kela-kyytejä.

Uuden kahden minuutin priorisoinnin myötä Taksikeskus etsii kahden minuutin ajan tietyn asemapaikan autoa ja vasta sen jälkeen muita autoja. Eli vaikka maakuntataksi olisi keskussairaalan taksitolpalla valmiina, se ei voi käytännössä saada asiakasta, elleivät kaikki muut autot ole sillä hetkellä ajossa.

– Linja on sellainen, että yritetään tappaa maaseudulla toimivat autot, koska niillähän ei ole mitään mahdollisuutta enää saada sairaalasta tulevia asiakkaita, taksiyrittäjä sanoo.

– Totta kai jossain vaiheessa autot loppuvat, koska Taxidatalla ei kapasiteetti riitä, ja sitten meille tarjotaan niitä pieniä muutaman korttelin kyytejä.

Taksiyrittäjä oli saanut haastatteluviikolla omalta alueeltaan vain kaksi Kela-kyytiä. Sääntöjen mukaan hän ei automaattisesti hoida edes paluukyytejä sairaalasta, vaan tilauksiin haetaan kanta-Salon asemapaikan takseja.

Maakuntataksit pelkäävätkin nyt elantonsa puolesta. Taksiyrittäjän mukaan esimerkiksi kalustohankintoja on jouduttu perumaan, koska toimeentulosta ei ole varmuutta. Rasitteena on myös laitteiden vuokra.

– Taxidatalla on ollut yksi mittarijärjestelmä ja maaseutuautoilla toinen järjestelmä. Kela-kilpailutuksen myötä Taxidata vaati, että kaikissa autoissa pitää olla nämä heidän käyttämänsä laitteet. Niitä ei edes saa itse ostaa vaan ne pitää vuokrata Taxidatalta. Niistä täytyy lisäksi maksaa vähintään kaksi vuotta vuokraa. Aiemmin et pääse niistä eroon, vaikka lopettaisit taksiyrittäjänä.

10 taksiautoilijaa on tehnyt asiasta valituksen kilpailu- ja kuluttajavirastolle sekä Kelaan. Asiaa hoidetaan nyt lakimiehen välityksellä. Yrittäjät katsovat, että kyseessä on määräävän markkina-aseman väärinkäyttö.

– Kun Kela kilpailutti taksikeskukset, Taxidata päätti, millä hinnalla ajetaan. Me vain päätimme, lähdemmekö sillä hinnalla mukaan. Vaikka hinta oli alhainen, luotettiin, että kyytejä saadaan ja että se alkaa tuottaa jossain vaiheessa, taksiyrittäjä kertoo.

– Kela vaatii, että kaikkia taksiautoilijoita tulee kohdella tasavertaisesti. Tämähän ei mene tasavertaisesti ja on siksi sopimusrikko. On petetty olo.

Yrittäjä myös epäilee, että Taxidatan käyttämä asemapaikka-systeemi on laiton. Sopimus allekirjoitettiin vanhan lain aikana, mutta sopimuskausi alkoi uuden lain aikana, jolloin asemapaikat olivat poistuneet Suomessa.

Taksiyrittäjä ihmettelee myös Taxidatan viestintää.

– Keskukselle laitettiin useita kirjallisia kysymyksiä ennen sopimusten allekirjoittamista. He eivät vastanneet kaikkiin kysymyksiin kirjallisesti vaan suullisesti, varmaankin siksi, ettei jäisi mustaa valkoiselle. Näille suullisille tiedotteille löytyy kuitenkin useita todistajia.

Ongelma ei ole ainoastaan taksiyrittäjien. Ilta-Sanomien haastattelema kuljettaja muistuttaa, että jos heidät pakotetaan pois alalta, siitä kärsivät myös asiakkaat.

– Se vaikuttaa ihan varmasti taksin saamiseen maaseudulta. Tämä on myös sairaaloiden ongelma, kun takseja ei saa ja kyydit myöhästelevät.

Lounais-Suomen Taxidatan toimitusjohtaja Tapani Ekurin mukaan päätöksen taustalla on velvollisuus Kela-asiakkaita kohtaan.

– Meillä on Kelaa kohtaan velvollisuus turvata kaikkien maakunnan alueella olevien asiakkaiden Kela-kuljetukset siten, että asiakkaat saavat autonsa. Tästä johtuen olemme päätyneet priorisointiin, jolla turvataan auton saatavuus myös niillä alueilla, joihin ei muuten auto välttämättä tulisi. Autoilijat ovat sitoutuneet siihen, että he palvelevat Kela-asiakkaita asemapaikkojen poistumisesta huolimatta pääasiallisesti niillä alueilla, Ekuri sanoo puhelimitse Ilta-Sanomille.

– Kela on lähettänyt välitysyhtiöille selvityspyynnön näistä asioista, ja ollaan vastattu siihen.

Jos maakunnan yrittäjät joutuvat lopettamaan sen takia, että heillä on vain kaksi ajoa viikossa, eikö se ole huono asia myös maakuntien Kela-asiakkaille?

– Tämä on taksiautoilijan väite, jota katsomme täältä päin vähän toisella tavalla. Täytyy muistaa, että meillä on joka tapauksessa velvoite Kelaa kohtaan, että huolehdimme siitä, että kaikki asiakkaat saavat taksinsa. Siksi olemme päätyneet tähän ratkaisuun. Mistään muusta ei ole kyse. En voi ottaa yksittäisen taksiautoilijan väitteeseen kantaa.

Miksi autoilija joutuu maksamaan kaksi vuotta vuokraa laitteistosta, jota hän saattaa käyttää vain vuoden?

– Kysymys on siitä, että olemme tehneet tällaisen sopimuksen taksiyrittäjän kanssa. Leasing-sopimukset ovat aina määräaikaisia.

Ekurin mukaan kahden minuutin priorisointi on käytössä Varsinais-Suomessa kaikilla alueilla, joilla Taxidata toimii.

– Tilanne ei ole millään lailla poikkeava. Tämä on ollut käytössä Turussa viime kesästä lähtien, kun havaittiin, että voidaan tällä tavalla turvata autosaatavuus. Siksi myös Salossa on päädytty tähän tilanteeseen.

Ekuri sanoo, että taksiyrittäjien kysymyksiin vastattiin perusteellisesti ennen sopimuksen allekirjoitusta.

– Asioita on käyty läpi tilaisuuksissa, ja yhtiö on vastannut niihin kysymyksiin, joita yrittäjät ovat esittäneet, myöskin sähköpostitse. Keskustelua on käyty, joten ihmettelen tuollaista väitettä.

Yrityksestä on viime aikoina tehty valituksia kilpailu- ja kuluttajavirastoon sekä Turusta että nyt Salosta. Eikö tilanne huolestuta?

– Niin kuin jo aiemmin sanoin, olemme jättäneet kilpailu- ja kuluttajavirastolle oman selvityksemme asiasta, Ekuri vastaa.

Ilta-Sanomien selvityksen mukaan Turussa ei ole käytössä asemapaikka-systeemiä, vaan kaikki taksit ajavat koko Turun alueella. Kahden minuutin priorisointi tarkoittaa, että tuon ajan jälkeen jonkun muun paikkakunnan auto voi saada Kela-kyydin. Salossa vain kanta-Salon ja Halikon Taxidata-taksit voivat saada ensimmäisen kahden minuutin aikana kyydin keskustassa sijaitsevista hoitolaitoksista.

Lisää aiheesta