Video: Funikulaari aiheutti mediamylläkän – näin kulkee paljon parjattu turkulainen rinnejuna

rac

Julkaistu:

10 vuotta kestäneen projektin lopputulosta esiteltiin toimittajille.
Ilmassa oli suuren arkkitehtuuri-juhlan tuntua. Harvoin Turussa on nähty samanlaista mediamylläkkää kuin rumaksi parjatun, budjetiltaan paisuneen funikulaarin eli rinnejunan esittelytilaisuudessa Kakolanrinteessä.

Sekä paikalliset että valtakunnalliset mediat tekivät livelähetyksiä, toimittajia kiidätettiin minuuttitolkulla ylös ja alas, ja projektijohtaja Janne Laine sai vastata kyllästymiseen asti ”Miltä nyt tuntuu” -kysymykseen.


Funikulaarin mediahuomio ei olisi ampaissut samanlaisiin sfääreihin ilman somen voimaa. Kun ensimmäiset kuvat siitä tulivat julki, alkoivat vääräleuat tehdä vertailua havainnekuvan ja lopputuloksen välillä. Huvittavat meemit nostivat vielä koeajossa olleen funikulaarin hetkeksi Suomen ykkösjulkkisten kategoriaan.



Mutta kuten Turussa on aiemminkin todettu, rumasta voi tulla rakasta ja kaunista. Helsingintien varressa uljaana pönöttävää Posankka-patsasta eli kumiankan ja porsaan yhdistelmää ei voi hyvällä mielikuvituksellakaan kutsua kauniiksi, mutta silti se on varastanut 20 vuoden aikana turkulaisten sydämet.

– Uskon, että turkulaiset ottavat myös funikulaarin omakseen, Laine sanoi.


Funikulaaria on haudottu pitkään ja hartaasti. Asemakaava sai lainvoiman vuonna 2010, ja laitteiston hankinta kilpailutettiin ensimmäisen kerran jo 2012, tosin sijoituspaikka oli silloin hieman eri. Rakennusprojekti ehti olla jäissäkin hetken aikaa, kunnes 2015 valtuusto hyväksyi talousarvioesityksessä, että toteutus startataan seuraavana vuonna.

–  Rakentaminen aloitettiin maaliskuussa 2018, ja nyt ollaan siinä pisteessä, että funikulaari pääsee liikennöimään pian, Laine kertoi.


Funikulaarin kyytiin mahtuu kerrallaan 30 ihmistä, ja 132 metrin mittainen matkaa kestää noin minuutin. Hissi ei suhaa koko ajan edestakaisin, vaan sen saa ylä- tai ala-asemalle nappia painamalla. Helppoa kuin Förin käyttö!

Fakta kuitenkin on, että jos alun perin 2,5 miljoonan hintaiseksi arvioidun hankkeen loppulasku oli lopulta 5,6 miljoonaa, sen on toimittava paremmin kuin junan vessa, kun yleisö päästetään sen kyytiin perjantaina.

”Ei olisi haluttu tällaista julkisuutta”

Janne Laine myöntää, että meemit ovat olleet parhaimmillaan hyvin kekseliäitä ja hauskoja. Ulkomuodosta vastanneen Idi Design Oy:n teollisen muotoilijan Jussi Hurskaisen mukaan kritiikki on ollut melko kohtuutonta.

– Totta kai parhaat jutut naurattavat, mutta siinä mielessä eivät kuitenkaan, jos taustalla on se, että ihmiset ovat olleet pettyneitä. Tietysti voi sanoa, että kaikki julkisuus on hyvästä, mutta eihän me tietenkään tällaista julkisuutta olisi haluttu, Hurskainen myöntää.


Muotoilijalle tuli yllätyksenä, että kädet olivat loppujen lopuksi melko sidotut.

– Tässä projektissa ei ole aina löytynyt liikkumatilaa, ja lopputulos perustuu hyvin paljon valmistajan teknisiin ratkaisuihin. Projekti muuttui meidän näkökulmasta aika paljon, Hurskainen sanoo.

Vaikka koppi näyttää tietystä kulmasta katsottuna hyvinkin karulta, meno on pehmeää ja sisäpuoli on niin viihtyisä kuin tämäntyyppinen hissi voi ylipäänsä olla. Ratikkamainen nykäys lähtiessä tuskin kaataa vanhempiakaan matkustajia, vaikka siitä hiukan varoiteltiin testaajia.

Hurskainen innostuu aiheesta selvästi.

– Sisätila on täysin erilainen kokemus kuin että vain katsoisi sitä ulkoa. Siellä on kiva tunnelma; se on avara, valoisa ja siellä on paljon ikkunapintaa. Ja hankkeenahan tämä on tosi hieno. Ei tätä tarvitse hävetä, kun vertaa samanlaisiin ratkaisuihin maailmalla.