Suomalaisfirma toi kauppoihin 8-prosenttisen viinajäätelön – Alkometri paljastaa, miten sen syöjälle käy

Julkaistu: , Päivitetty:

Turkulainen Bad Santa on ainoa alkoholillista jäätelöä tekevä yritys Suomessa.
Suomalaiset rakastavat jäätelöä ja nauttivat alkoholia. Siksi on jokseenkin kummallista, että näiden kahden yhdistelmää ei ole ollut saatavilla jo aikaa sitten. Vuosi sitten odotus vihdoin palkittiin.

Nyt Turun Itäharjulla sijaitsevalla Bad Santan tehtaalla valmistetaan Italiasta tuoduilla koneilla 5 000 jäätelöpikaria viikossa. Osa viedään Turun alueen kauppoihin ja ravintoloihin, osa matkaa välivarastoon Helsinkiin ja yhä useampi pikari tai laatikko päätyy Suomen rajojen ulkopuolelle.

– Viinajäätelö kuulosti ajatuksena hauskalta. Olen itse suuri jäätelön ystävä, ja haluttiin luoda erilainen vaihtoehto, Bad Santa Oy:n toimitusjohtaja Jens Lönnqvist kertoo.


Lönnqvist kokeili kaverinsa kanssa alkoholin ja jäätelön sekoitusta kotona. Koostumus kaipasi kehittelyä, mutta he näkivät tuotteessa potentiaalia.

– Sitten alettiin miettiä nimeä yritykselle. Pohdittiin suomalaisia asioita, jos mennään tulevaisuudessa tuotteen kanssa ulkomaille. Joulupukki ei voi tehdä viinajäätelöä, joten sen täytyi olla paha pukki.

Kenelläkään neljästä osakkaasta ei ole taustaa ruokateollisuudessa. Jäätelöä opeteltiin tekemään jopa googlen avulla. Tuttavista löytyi ammattilaisia avuksi, ja yhdessä vaiheessa mukana oli kemian professorikin.

– Hän ymmärsi paremmin, mitkä yhdisteet toimivat keskenään. Mutta eihän tämä mitään ydinfysiikkaa ole, Lönnqvist sanoo.

Yritys perustettiin jo syksyllä 2016, jolloin myös tuotekehittely starttasi. Yritys yritti tulla markkinoille keväällä 2017 mutta törmäsi Suomen lainsäädäntöön.

– Emme olleet aiemmin löytäneet kieltävää lakitekstiä, mutta sieltä paljastuikin sitten tällainen asia, että Suomen alkoholilaki ei ole määritellyt olemassa olevaksi alkoholiksi muita kuin nestemäisessä muodossa olevat tuotteet. Jäätelöä ei tunnistettu, joten sitä ei saanut myydä. Meidän tietojemme mukaan Suomi oli ainoa Euroopan maa, jossa tuote oli laiton.


Yrittäjät eivät luovuttaneet vaan päättivät suunnata Viroon, jossa he saivat jäätelöitä muutamiin ravintoloihin. Keväällä 2018 tuli yhtäkkiä soitto Valvirasta, että lakiuudistus on mennyt läpi ja Suomen markkinat ovat nyt auki.

– Siinä tuli vähän hiki, koska halusimme tietysti olla ensimmäisiä. Maaliskuussa lähetimme ensimmäisen lehdistötiedotteen ja kesällä saimme muutamia ravintoloita mukaan. Syyskuussa ensimmäiset K-ryhmän kaupat ottivat meidän myyntiin Turussa. Nyt meillä on tuotteita 70 kaupassa Suomessa ja Viron Prisma-ketjussa.

Tällä hetkellä Bad Santassa jännitetään, miten viinajäätelö uppoaa Saksan suurimman markettiketjun Edekan asiakkaisiin. Yritys pääsi Business Finlandin avustamana Grünewoche-elintarvikemessuille, jossa Edekan edustajat kustuivat Bad Santan omille kauppiaiden sisäänostomessuilleen.

Siellä 35 kauppiasta osti jäätelöitä saman tien kauppoihinsa. Niiden lisäksi 20 kaupassa on tällä hetkellä menossa Suomi-osasto-pilottikokeilu.

– Siellä mitataan viikon–kahden aikana, miten tuote käy kaupaksi, ja jos käy, odotettavissa on vähän isompia tilauksia.


Bad Santan valikoimaan kuuluu tällä hetkellä neljä makua, joissa maistuu muun muassa Pramian viski, rommi ja salmiakki. Prosentteja pikarissa on 4,2 eli noin puolikkaan oluen verran.

Sen sijaan vielä julkistamattomassa uutuustuotteessa, mustikan makuisessa herkussa on prosentteja peräti kahdeksan, eli siis snapsin verran. Maku on selvästi tujakampi kuin miedommissa sisaruksissa.

Mutta pääseekö jäätelön avulla oikeasti humalaan?

Kun on otettu muutama lusikallinen viskin- ja romminmakuisista pikareista sekä muutama lusikallinen mustikkajäätelöä, on aika ottaa alkometri esiin.

Se heilauttaa heti jäätelön nauttimisen jälkeen lukemiksi 0,6 promillea, eli auton rattiin ei olisi asiaa.

– Nämä ovat ainoastaan aikuisten herkkuja. Tietysti jos alkoholin nauttimisen tarkoitus on ainoastaan humaltuminen, tämä ei ole ehkä se tehokkain keino. Herkullisin varmaan kuitenkin, Lönnqvist sanoo.


Pääasiassa ravintoloihin tarkoitetussa viiden litran ”Party packissa” olisi syömistä, mutta ahneella voisi tässä tapauksessa olla harvinaisen ikävä loppu.

– Tässä on litra 21-prosenttista likööriä. Ammattimies voisi tosin sanoa, että se on hyvä nousu, Lönnqvist nauraa.


Toistaiseksi Bad Santa on saanut touhuta markkinoilla yksinään. Kauppoihin on kesällä tulossa kotimainen viinamehujää, ja ulkomailla niitä on ollut saatavilla jo aiemmin.

– Uskoisin, että jo tänä kesänä saadaan kotimainen kilpailija. Olimme kuitenkin ensimmäisiä ja aallonharjalla.

Myöhemmin tänä vuonna on tulossa vielä toinen 8-prosenttinen maku, joka on kahvin suuntaan.

– Kaikki viinat tuntuvat toimivan jäätelön kanssa. Testaamme koko ajan markkinoita. Jos pidämme itse jostain, mistä markkinat eivät pidä, niin sitten laitetaan tuotteet vain omaan varastoon ja kehitetään seuraava, Lönnqvist sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt