Suuri pamaus säikäytti ulkomaisen vierasjoukon – Turun telakan 337-metrinen alus laskettiin vesille: ”Taideteos”

Julkaistu:

Costa Smeralda luovutetaan italialaiselle yhtiölle lokakuussa.
Ilmassa on odotusta, kun monikymmenpäinen toimittajajoukko ympäri Eurooppaa kerääntyy Meyerin telakan rakennusaltaan ympärille. Selfiet ovat räpsyneet, kun italialaiset, ranskalaiset ja saksalaiset päästettiin hetki sitten kävelemään laivan viertä ja ihailemaan läheltä 337-metristä runkoa.

Kaikki ovat jo huomanneet altaan reunalle tuodun tykin, mutta silti sen maata vavahduttava pamaus säikäyttää useimmat ja saa kansainväliset vieraat puhkeamaan spontaaneihin aplodeihin – ennen kuin pisaraakaan vettä on virrannut venttiileistä Costa Smeraldan alle.


Lopulta vesi päästetään virtaamaan, ja turkulaistelakan uusin tulokas, Meyerin suurin laiva vuosikymmeneen, on virallisesti laskettu vesille. Se siirretään maanantaihin mennessä telakan varustelulaituriin, jossa sen pitäisi valmistua lokakuuhun mennessä.


– Yksi laivanrakennuksen hauskoista asioista on nähdä työn tuloksen syntyvän rakennusaltaassa ja varustelulaiturissa, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer sanoo.

Italialaisen Costa Cruisesin tilaama risteilyalus on kunnianosoitus sen kotimaalle: laivasta löytyy tulevaisuudessa Colosseo, joka on kolmitasoinen esitysalue laivan keskellä, Piaza di Spagna -portaikko ja Trastevere-aukio. Lisäksi laivalla on muun muassa 19 baaria, kauneussalonki, vesipuisto liukumäkineen, neljä uima-allasta, teatteri, disko, kasino ja design-museo. Hyttejä on 2610, ja matkustajakapasiteetti noin 6 500. Myös laivan nimi juontaa juurensa saapasmaasta, Sardinian kuuluisasta matkailukohteesta, Emeraldin rannikosta.


– Tämä on tietysti tunteikas hetki koko yrityksellemme, kun ”pienokaisemme”, tämä taideteos lasketaan vesille. Olen nähnyt laivan suunnitelmat paperilla, mutta pääsin eilen ensimmäistä kertaa kävelemään laivan sisällä ja olin vaikuttunut. Vau-efekti oli siellä, Costa Cruisesin toimitusjohtaja Neil Palomba kertoo.

Puheenaiheeksi vesillelaskutilaisuudessa nousi ekologisuus. Smeralda on Costan ensimmäinen ja Meyerin kolmas LNG-käyttöinen risteilyalus. LNG:n käyttö laivan polttoaineena poistaa pakokaasuista pienhiukkaset ja rikin oksidit sekä vähentää typpioksidin ja hiilidioksidin määriä.

– Laivan ekologisuus syntyy monesta eri osasta. Laivassa on käytössä muun muassa energiaa säästäviä koneita ja energiasäästöinen led-valaistus. Myös vedenkulutusta pyritään pienentämään, Meyer luettelee.

Costa on tilannut Meyerin telakalta myös toisen laivan. Sen arvioitu valmistumisaika on vuonna 2021.