Katso kuvat: tällainen Turun rinnehissistä piti tulla, lopputulos täysin toinen – ”Siis roskis kiskoilla 5,4 miljoonaa – hyvä Turku!” - Turun seutu - Ilta-Sanomat

Katso kuvat: tällainen Turun rinnehissistä piti tulla, lopputulos täysin toinen – ”Siis roskis kiskoilla 5,4 miljoonaa – hyvä Turku!”

Valmis Turun Kakolanrinteen funikulaari eli rinnejuna (oikealla) ei vastaa täysin havainnekuvia.

Valmis Turun Kakolanrinteen funikulaari eli rinnejuna (oikealla) ei vastaa täysin havainnekuvia.

Julkaistu: 7.2.2019 16:05

”Ei se ole minun silmissäni sen rumempi tai kauniimpi kuin mikään muukaan vaihtoehto.”

Turun Kakolanrinteellä on torstaina keskipäivällä rauhallista. Neljä työmiestä paiskii töitä, mutta kuuluisaa funikulaaria eli rinnejunaa ei näy missään.

– Tuolla se on yläasemalla. Ei se liiku mihinkään enää, vasta sitten, kun se avataan yleisölle, yksi miehistä sanoo.

Heidän mukaansa testiajossa ollutta junaa on käynyt ihmettelemässä paljon ihmisiä, jopa turva-aidoista ja teippauksista välittämättä.

Varsinaiseen lentoon funikulaarin maine singahti, kun vertailut havainnekuvien ja nykyisen ulkomuodon välillä levisivät somessa.

Arkkitehtitoimisto Vapaavuoren havainnekuva funikulaarista.

Arkkitehtitoimisto Vapaavuoren havainnekuva funikulaarista.

Tältä näyttää valmis funikulaari.

Tältä näyttää valmis funikulaari.

Funikulaaria on muun muassa kuvailtu ”hautajaishissiksi” ja ”yleisövessaksi”.

Esimerkiksi Jaajo Linnonmaa innostui funikulaarista ja ilmoitti Instagramissa tulevansa kesällä Turkuun.

– Siis roskis kiskoilla 5,4 MILJONAA. Ai saatana... Hyvä Turku! Tuli fiilis, että tulen tätä kesällä katsomaan ja kokeilemaan. Eli sehän toimii, hän kirjoitti.

Turun kaupungin edustajat puolustavat funikulaarin parjattua ulkomuotoa.

– Niissä julkaisuissa on mukana se ensimmäinen visiokuva, joka tehtiin, kun funikulaaria alettiin vasta suunnitella, Turun kaupungin viestintäjohtaja Saara Malila huomauttaa.

– Sen jälkeen havainnekuva annettiin suunnittelutoimistolle, ja tuorein havainnekuva on aikalailla yksi yhteen lopputuloksen kanssa.

Tässä havainnekuvassa funikulaari näyttää enemmän samalta kuin valmis laite.

Tässä havainnekuvassa funikulaari näyttää enemmän samalta kuin valmis laite.

Projektijohtaja Janne Laine ymmärtää junan saaman kritiikin.

– Eihän sellaista ratkaisua olekaan, joka ei jakaisi mielipiteitä, oli se talo tai mikä tahansa, hän sanoo.

– Se on vähän kohtuutonta, että on tehty vertailuita vuoden 2015 kuvaan. Kyllä se kabiini on ihan sen näköinen, mitä on tilattu.

Malilan mukaan se juna, jonka turkulaiset ovat nähneet viime päivinä koeajolla, ei ole ulkonäöllisesti täysin sellainen, mikä yleisölle avataan.

– Siinä on esimerkiksi vielä teipit ikkunoissa, hän selventää.

Funikulaarin taival on ollut kivikkoinen. Sen rakennuttamista myöhästyttivät muun muassa valitukset, jotka saatiin soviteltua vuoden 2017 ja 2018 vaihteessa.

– Onhan siinä ollut ongelmia, mutta onneksi neuvotteluissa päästiin ratkaisuun. Läheisen kiinteistön asukkaat arvostelivat yläaseman ulkonäköä ja sijaintia. Muistaakseni sitten muutettiin kulkusuuntia ja turva-aita siirrettiin lähemmäs kiskoja, Laine kertoo.

Alun perin 2,5 miljoonan hintaiseksi arvioidun hankkeen loppulasku asettuu 5,4 ja 5,5 miljoonan väliin.

– Jos vertaa 10 vuoden takaiseen tilanteeseen, silloin puhuttiin katoksista asemarakenteina ja hyvin pienestä, 2–3 henkilön kabinista. Esimerkiksi radan sijainti on muuttunut ja ala-aseman yli kulkee huoltotie, joka vaati vahvempia rakenteita. Ala-asemasta on tehty esteettömämpi ja asemien koko on muuttunut, Laine perustelee budjetin paisumista.

– Laitteiston toimituksen hinta on kuitenkin pysynyt koko ajan melko samana.

Maksimissaan 30 henkeä kerrallaan kuljettava funikulaari avautuu yleisölle maaliskuun puolivälin jälkeen. Laineen mukaan tarkka päivämäärä ilmoitetaan myöhemmin.

Havainnekuva funikulaarista yöllä.

Havainnekuva funikulaarista yöllä.

Vaikka funikulaari on joutunut someirvailijoiden pilkan kohteeksi, julkisuudesta ei olla lainkaan pahoillaan.

– On ollut mahtava seurata keskustelua, jota siitä on käyty. Ihmiset ovat tosi kekseliäitä. Se on sellaista markkinointia, mitä ei saa millään rahalla, Malila kommentoi.

– Olen tänään monta kertaa nauranut niitä manipulaatioita, joita somesta löytyy, Laine lisää.

Funikulaari tarjoaa esteettömän pääsyn Kakolanmäelle.

Funikulaari tarjoaa esteettömän pääsyn Kakolanmäelle.

Mutta mitä mieltä on projektijohtaja itse, onko funikulaari oikeasti ruma?

– Minulla ei ole tapana arvostella esteettisiä asioita, mutta mielestäni se on ihan tyylikäs ja palvelee siinä, mihin on tarkoitettu. Ei se ole minun silmissäni sen rumempi tai kauniimpi kuin mikään muukaan vaihtoehto, Laine naureskelee.

Olipa rinnejunasta mitä mieltä tahansa, se kuljettaa varmasti täysiä ihmislasteja ainakin taipaleensa alkuviikot.

– Kyllä meillä on alun perinkin ollut sellainen kutina, että moni turkulainen haluaa ajaa sillä ihan kokemuksen vuoksi. Tällainen ilmainen somemainonta tietysti nostaa kiinnostavuutta. Varmasti aiheuttaa ryntäyksen, Laine arvioi.

Tuoreimmat osastosta