Tähtitieteilijät löysivät aavemaisen kohteen Linnunradalta – ”menee päälle” minuutiksi kerrallaan

Tutkimusryhmän mukaan vastaavaa ei ole aiemmin havaittu.

Kuva näyttää havaitun kohteen sijainnin Linnunradalla Maasta katsottuna.

27.1. 9:21

Australialainen tutkimusryhmä on löytänyt Linnunradalta toistaiseksi tuntemattoman, pyörivän kohteen, tutkimusryhmä kertoo.

BBC:n mukaan Perthissä sijaitsevan Curtinin yliopiston opiskelija Tyrone O'Doherty teki havainnon hyödyntämällä teleskooppia ja kehittämäänsä uutta tekniikkaa.

O’Dohertyn havaitsema kohde pyörii ja lähettää suuren määrän radioaaltoja minuutin ajan 18 minuutin välein.

Australiassa sijaitsevan Kansainvälisen radioastronomian tutkimuskeskuksen (ICRAR) tutkimusta johtavan Natasha Hurley-Walkerin mukaan tällainen on aivan odottamatonta.

Taitelijan näkemys havaitusta kohteesta. Kaarevat siniset viivat esittävät magneettikenttää ja pystysuorat taas säteilyä.

Lue lisää: Tutkijat löysivät Linnun­radalta erittäin harvinaisen vilkkuvan jättiläisen – ”Voimme vain arvailla, mikä se on”

Lue lisää: Avaruuteen lähetetään joulu­aattona ”aika­kone”, joka mullistaa tähti­tieteen täysin

– Astronomille tällainen on tavallaan aavemaista, sillä taivaalta ei tunneta toista kohdetta, joka tekisi näin.

Ikään kuin päälle ja pois kytkeytyviä kohteita on kyllä havaittu ennenkin, mutta kokonaiseksi minuutiksi päälle kytkeytyvä kohde on ”todella omituinen”, tutkimusryhmän astrofyysikko Gemma Anderson sanoo.

Päälle ja pois kytkeytyviä kohteita kutsutaan astronomiassa transienteiksi.

Tutkimusryhmän mukaan havaittu kohde sijaitsee noin 4 000 valovuoden päässä Maasta, eli verrattain lähellä.

Se on todella kirkas ja sillä on voimakas magneettikenttä.

Tutkijoiden arvioiden mukaan kyseessä saattaisi olla esimerkiksi luhistunut tähti, joko neutronitähti tai valkoinen kääpiö.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita