Uusien arvioiden mukaan kotigalaksillamme Linnunradalla voi olla jopa kuusi miljardia Maan kaltaista planeettaa - Tiede - Ilta-Sanomat

Julkaistu: 19.6. 4:45

Tutkimustulos on saatu hyödyntämällä Nasan Kepler-avaruusteleskoopin keräämiä tietoja.

Uuden tutkimuksen mukaan kotigalaksillamme Linnunradalla saattaa olla jopa kuusi miljardia Maan kaltaista planeettaa. Asia käy ilmi Brittiläisen Kolumbian yliopiston tuoreesta tutkimuksesta. Tutkimuksesta on uutisoinut muun muassa Science Daily.

Tutkimuksessa on hyödynnetty Nasan Kepler-avaruusteleskoopin keräämää tietoa. Tutkijoiden mukaan omalla kotigalaksillamme voi olla jopa yksi Maata koostumukseltaan muistuttava planeetta joka viidettä Auringon kaltaista tähteä kohden.

Jotta planeetta voidaan määritellä Maan kaltaiseksi, sen tulee olla kivinen, suurin piirtein Maan kokoinen ja sellainen, että se kiertää Auringon kaltaista tähteä, tutkimuksessa kerrotaan. Lisäksi planeetan tulee kiertää tähteä sellaiselta etäisyydeltä, että siellä olisi mahdollista olla nestemäistä vettä, mikä on elämän edellytys.

Brittiläisen Kolumbian yliopiston tähtitieteilijä Jaymie Matthews sanoo, että Linnunradalla on jopa 400 miljardia tähteä, joista seitsemän prosenttia on G-tyyppisiä eli Auringon kaltaisia. Tämä tarkoittaa, että Linnunradalla voisi olla jopa melkein kuusi miljardia Maata muistuttavaa planeettaa.

Aikaisemmat arviot maapallon kaltaisten planeettojen määrästä vaihtelevat paljon. Joidenkin arvioiden mukaan potentiaalisesti asuttavia planeettoja olisi noin 0,02 per Aurinkoa muistuttava tähti, kun taas toisissa arvioissa Maan kaltaisia planeettoja olisi jopa enemmän kuin yksi per Aurinkoa muistuttava tähti.

Uuden tutkimuksen mukaan G-tyypin tähdellä olisi keskimäärin enintään 0,18 Maan kaltaista planeettaa.

Linnunrataan kuuluu Nasan arvion mukaan kaikkiaan satoja miljardeja tähtiä.

Osion tuoreimmat