Astronomit löysivät ”tanssivan tähden” mustan aukon ympäriltä – vahvistaa Einsteinin 100 vuotta vanhan teorian - Tiede - Ilta-Sanomat

Suhteellisuusteorian mukaan toista kappaletta kiertävän kappaleen radan muoto ei ole suljettu.

17.4.2020 11:35

Chilessä työskentelevät astronomit ovat ensimmäistä kertaa havainneet tähden, joka ”tanssii” massiivisen mustan aukon ympärillä. Löydös on merkittävä, sillä fyysikko Albert Einstein ennusti havainnon jo vuonna 1915 esittelemässä suhteellisuusteoriassaan.

Havainto tehtiin tiede- ja teknologiajärjestö Euroopan eteläisen observatorion (ESO) VLT-kaukoputkella, ja järjestö tiedotti asiasta torstaina. Järjestön mukaan Linnunradan keskustaa kiertävä tähti liikkuu aivan Einsteinin yleisen suhteellisuusteorian ennusteiden mukaisesti.

Englantilaisen Isaac Newtonin gravitaatioteorian mukaan tähtien kiertorata olisi ellipsin muotoinen. Nyt havaitun, Linnunradan keskustaa kiertävän tähden rata kuitenkin muistuttaa muodoltaan ruusuketta sen kiertäessä Sagittarius A* -nimistä massiivista mustaa aukkoa. Einstein ennusti teoriassaan ”tanssivan” tähden pyörähtelevän sen lähestyessä mustaa aukkoa.

– Tämä kauan odotettu tulos tuli mahdolliseksi lähes kolmen vuosikymmenen aikana tehtyjen tarkkojen mittausten ansiosta, jotka ovat mahdollistaneet galaksimme ytimessä lymyilevän hirviön salaisuuksien tutkimisen, ESO:n tutkijat toteavat tiedotteessa.

Tutkijat havaitsivat tähden ”tanssivan” mustan aukon ympärillä, jolloin sen lentorata muodostaa ruusuketta muistuttavan kuvion.­

Sagittarius A* ja sen ympärillä oleva tiheä tähtijoukko sijaitsevat 26 000 valovuoden päässä Auringosta. ESO on havainnoinut S2-nimistä tähteä, jonka lentorata kulkee alle 20 miljardin kilometrin eli satakaksikymmentä kertaa Auringon ja Maan välisen matkan etäisyydellä mustasta aukosta.

Yhteen ratakierrokseen kuluu aikaa noin 16 vuotta. Tutkijat ovat havainneet S2:n lentoradan lähimmän pisteen muuttuvan joka kierroksella, jolloin rata muodostaa ruusuketta muistuttavan kuvion. Schwarzschildin prekessioksi kutsuttua ilmiötä ei olla koskaan aikaisemmin nähty supermassiivista mustaa aukkoa kiertävän tähden liikkeessä.

Osion tuoreimmat