Löysivätkö tutkijat täsmälääkkeen kaikkiin syöpiin? Verestä havaittu T-solu tuhoaa muun muassa keuhko- ja rintasyövän - Tiede - Ilta-Sanomat

3D-kuva T-solusta, joka on hyökännyt syöpäsolun kimppuun.

Julkaistu: 21.1. 19:18

Brittiyliopistossa löydettiin immuunijärjestelmästä luonnollinen metodi syöpäsolujen tuhoamiseen.

Brittiläisen Cardiffin yliopiston tutkijat ovat löytäneet metodin, joka pystyy tuhoamaan monia syöpiä, kuten eturauhas-, rinta-, keuhkosyövän laboratorio-oloissa. Nature Immonology -lehdessä julkaistusta tutkimuksesta uutisoi BBC. Uutta lääkettä ei ole testattu vielä potilailla, mutta tutkijat pitävät löydöksiä erittäin innostavina.

Kehon puolustusjärjestelmä taistelee luonnollisesti infektioita vastaan. Se hyökkää myös syöpäsoluja vastaan.

BBC:n mukaan tutkijat pyrkivät löytämään epä­tavan­omaisia ja aiemmin tuntemattomia keinoja, joilla immuunijärjestelmämme tuhoaa luonnollisesti syöpäkasvaimia. He löysivät verestä T-solun, eli valkosolun, joka pystyy tunnistamaan ja tappamaan ihmiskeholle tuhoisia uhkia. Tutkijoiden löytämä solutyyppi tehoaa kaikkiin syöpiin.

Samalla T-solu ja sen reseptori jättivät terveen solukon rauhaan. Sen sijaan ne tuhosivat keuhko-, iho-, veri-, suolisto-, rinta-, luu-, eturauhas- , munasarja-, munuais- ja kohdunkaulansyövän.

Taiteilijan näkemys T-solusta, joka on hyökännyt syöpäsolun kimppuun.

Syöpää hoidetaan jo nykyään geneettisesti muokatuilla valkosoluilla, eli T-soluilla. Niin sanotussa CART -solu­terapiassa potilaan oma puolustusjärjestelmä valjastetaan tuhoamaan syöpäkasvain. Tähän mennessä CART -terapiasta on ollut apua vain tiettyjen syöpien hoidossa. Cardiffin yliopiston tutkimuksessa tehtyä löydöstä voitaisiin hyödyntää kaikkien syöpien hoidossa, tutkijat lupaavat.

– On mahdollista, että tällä voitaisiin hoitaa kaikkia potilaita. Aiemmin kukaan ei ole uskonut, että tämä olisi mahdollista, tutkija, professori Andrew Sewell sanoo BBC:lle.

Käytännössä hoito toimii niin, että syöpäsairaalta potilaalta otetaan verinäyte. Sen jälkeen valkosoluja muokataan geneettisesti niin, että ne tunnistavat syövän. Sen jälkeen muokattuja soluja monistetaan laboratoriossa. Lopulta muokatut CART- solut annetaan takaisin potilaalle. Tähän mennessä hoitoa on testattu vain eläimillä ja laboratorio-oloissa. Tutkijoiden mukaan tarvitaan vielä lisää turvallisuustarkastuksia ennen kuin metodia voidaan testata ihmisillä.

– Soluterapiat kehittyvät valtavaa vauhtia. Tämä vaikuttaa ilman muuta lupaavalta löydöltä. Tutkimus on merkittävä siksi, että on mahdollisuus, että sama soluterapia tehoaisi useaan eri syöpätyyppiin. Sitä voitaisiin käyttää suurille potilasjoukoille, sanoo syöpätautien ja sädehoidon erikoislääkäri Sirpa Leppä.

Leppä muistuttaa, että hoidon turvallisuus ja teho täytyy vielä testata ihmisillä.

– Kestää vielä vuosia, ennen kuin turva- ja tehokokeet on tehty ihmisillä, Leppä arvioi.

Suomalaisasiantuntijan mukaan nykyisin kliinisessä käytössä olevissa CART-soluterapioissa T-solut joudutaan keräämään jokaiselta potilaalta erikseen geenimuokkausta varten. Tuoreessa tutkimuksessa kehitellyssä hoitomenetelmässä voitaisiin käyttää kenen tahansa soluja. Se tarkoittaa, että soluja voitaisiin saada lääkekäyttöön ikään kuin kaupan hyllyltä, Leppä sanoo. Samalla hoitojen hinta laskisi.