Video: tutkijat onnistuivat mallintamaan mustan aukon rajut välähdykset

rac

Musta aukko voi syödä lähellä olevan tähden, video näyttää.
Tähtitieteilijät ovat onnistuneet mallintamaan ja tekemään videon mustan aukon leimahduksista.

Videolta näkyy, miten musta aukko räiskähtelee ja leimahtelee voimakkaasti. Mustat aukot voivat syödä lähellä olevan tähden. Tähden kadotessa mustaan aukkoon syntyy valtavan suuri kertymäkiekko mustan aukon ympärille.

Kertymäkiekkoon muodostuu massiivinen painovoima ja magneettikenttä. Niiden vaikutus voi aiheuttaa järjestelmän säteilyn vaihtelua erittäin nopeasti.

Video on tehty mustan aukon järjestelmästä, jonka nimi on Maxi J1820+070. Järjestelmä löydettiin ensimmäisen kerran vuoden 2018 alussa.

Videon teko onnistui uusien laitteiden avulla. Tutkijat käyttivät hyväkseen Kanarian saarilla La Palmassa olevaa optista kameraa ja kansainvälisessä avaruusasemassa sijaitsevaa röntgenobservatoriota.

Kansainväliseen tutkimukseen osallistuu Turun yliopisto.

Mustan aukon tutkiminen on vaikeaa sen kaukaisen sijainnin takia. Viime vuoden alussa löytynyt järjestelmä on noin 10 000 valovuoden päässä omasta galaksistamme.

Optisen kameran ja röntgenobservatorion ansiosta valon muutoksia oli mahdollista tallentaa sekunnissa yli 300 kuvaan. Mallinnuksen avulla kuvista pystyttiin tekemään video, jossa näkyvät röntgenvalon voimakkaat loimut tarkasti.

– Videon tekemiseen käytettiin todellista dataa, mutta nopeutta vähennettiin kymmenesosaan sen todellisesta nopeudesta, jotta ihmisen silmä havaitsisi nopeimmat leimahdukset. Jotkut niistä kestävät vain millisekunteja, tutkijatohtori Alexandra Veledina Turun yliopistosta sanoo yliopiston tiedotteessa.