Tuore kuva paljastaa: Tältä saattoi näyttää ihmisten edeltäjä 3,8 miljoonaa vuotta sitten

Evoluutio
Australopithecus anamensis -ihmisapinalaji asutti maapalloa nelisen miljoonaa vuotta sitten.
Tutkijat ovat löytäneet Egyptissä suoritettujen arkeologisten kaivausten yhteydessä poikkeuksellisen hyväkuntoisen pääkallon, jonka uskotaan kuuluneen nykyihmisten 3,8 miljoonan vuoden takaiselle edeltäjälle.

CNN:n mukaan Australopithecus anamensis -ihmisapinalajille kuuluva kallo on ensimmäinen, mitä koskaan on löydetty. Kallo löytyi Etiopian Afarista 16. helmikuuta 2016.

Löydöstä uutisoitiin keskiviikkona Nature-tiedelehdessä.

– Hetken myötä unelmat kävivät toteen. Kyseessä on merkittävin jäänne, jonka olemme toistaiseksi kaivauspaikalta löytäneet, Yohannes Haile-Selassie Clevelandin luonnontieteellisestä museosta kertoo.

Kaivaukset Afarin alueella ovat olleet käynnissä jo 15 vuotta.

Australopithecus anamensis -ihmisapinalaji asutti maapalloa 3,9–4,2 miljoonaa vuotta sitten. Lajin jälkeen vallalle pääsi Australopithecus afarensis eli afrikkalainen etelänapina, jonka tunnetuimpana edustajana pidetään vuonna 1974 Etiopiasta löydettyä Lucya. Australopithecus afarensiksen on arvioitu olleen Homo-suvun edeltäjä.

Tutkijat ovat julkaisseet kolme ja puoli vuotta sitten löydetyn kallon perusteella rekonstruktion, josta selviää, miltä ihmisten 3,8 miljoonan vuoden takainen edustaja saattoi näyttää.

Kallon ja muiden jäänteiden tutkimusten uskotaan tuovan lisäselvyyttä nykyihmisen ja nykyihmisten edeltäjien evoluutioon.

Jo nyt tutkijoille on selvinnyt että Australopithecus anamensis ja Australopithecus afarensis -ihmisapinalajit eivät kirjaimellisesti seuranneet toisiaan, vaan asuttivat maapalloa yhtäaikaisesti noin 100 000 vuoden ajan. Tämä on ristiriidassa aiemman käsityksen kanssa, jonka mukaan evoluutio on tapahtunut lineaarisesti.

Eräänä selittävänä tekijänä lajien eriytymiselle pidetään sitä, että populaatiot asuttivat rajallisia, eristyksissä olevia alueita, jolloin ne kehittyivät täysin omiksi lajeikseen, jotka saattoivat alkaa kilpailla samoista käytettävissä olevista resursseista.

Ensimmäiset Australopithecus anamensis -lajin fossiilit löysi Harvardin yliopiston tutkijaryhmä vuonna 1965 Turkanajärven alueelta. Sittemmin Keniasta ja Etiopiasta on löydetty yli sata lajin fossiilia, jotka edustavat yli 20 yksilöä. Tutkimusten perusteella Australopithecus anamensis oli ensimmäinen kahdella jalalla liikkunut ihmisapinalaji.