Etelämantereelta löytyi 20 miljoonaa vuotta vanhaa pölyä tuhoutuneesta tähdestä

Tutkijat olivat valinneet jäätiköltä syrjäisen alueen, jotta alueen lumi olisi mahdollisimman koskematonta.
Antarktikselta eli Etelämantereelta löytyi kaukaisen tähden kehityksen päättäneessä räjähdyksessä eli supernovassa syntynyttä pölyä. Asiasta kertoivat tutkijat Physical Review Letters -tiedejulkaisussa. Aiheesta kertoi myös CNN.

Tukijoiden mukaan löytö auttaa selvittämään aurinkokuntamme ja planeetta Maan historiaa.

– Olen hyvin iloinen siitä, että voimme todella nähdä sen, että supernova levittää tähdessä syntyneet alkuaineet tehokkaasti ympäröivään avaruuteen. Pöly voi olla 20 miljoonaa vuotta vanhaa, tutkijaryhmään kuuluva Dominik Koll kertoo CNN:lle.

Tulokset varmistettiin Saksassa

Hän kertoi, että löytö varmistui, kun tutkijat kuljettivat 500 kilogrammaa lunta Antarktikselta tutkittavaksi Müncheniin Saksaan.

– Se oli puhtainta mahdollista löydettävissä oleva lunta, Koll kertoo CNN:lle.

Hänen mukaansa lumi sulatettiin, seulottiin ja testattiin herkillä laitteilla. Supernovan todisteena pidetään Kollin mukaan rauta-60 isotoopin esiintymistä materiaalissa.

Aurinkokunnassa on vain vähäisiä määriä rauta-60 isotooppia, joten nykyisin löydettävän rauta-60 isotoopin on päätelty olevan peräisin supernovista. Suurin osa Maan raudasta on isotooppia 56.

Yksi tunnetuista supernovista on SN 2006gy, joka havaittiin 18. syyskuuta 2006. Sitä tarkkailtiin ensi kertaa Chandra-avaruusteleskoopilla. NASA ilmoitti löydöksestä 7. toukokuuta 2007.

Tutkijoiden mukaan seuraavaksi pyritään selvittämään, milloin supernovan levittämät alkuaineet päätyivät Maahan.