Nasan mönkijä teki poikkeuksellisen havainnon Marsin ilmakehästä – löytö yllätti tutkijat täysin

Nasan Curiosity-mönkijän havainto laittoi Nasan tutkijoiden viikonloppusuunnitelmat uusiksi.
Marsia tutkiva Curiosity-mönkijä on havainnut yllättävän paljon metaania punaisen planeetan ilmassa, The New York Times uutisoi. Tieto metaanin löytymisestä tuli maahan torstaina. Koska kyse on poikkeuksellisesta löydöstä, on asiaa tarkoitus tutkia tämän viikonlopun aikana lisää.

– Ottaen huomioon tämän yllättävän tuloksen, olemme järjestäneet uudelleen viikonlopun ohjelman ajaaksemme toisen kokeen, projektitutkija Ashwin T. Vasavada sanoi amerikkalaislehdelle.

Kokeen tulokset on määrä saada ensi maanantaina.

Metaanin löytyminen Marsin ilmakehästä olisi merkittävä löytö, sillä se tarkoittaisi, että kaasua olisi vapautunut ilmaan suhteellisen hiljattain. Auringonvalo ja kemialliset reaktiot pilkkovat molekyylit muutamassa vuosisadassa.

Maassa metaania tuottavat eläimet ja esimerkiksi tulivuoret. Marsista ei toistaiseksi ole löydetty elämää eikä siellä ole aktiivisia tulivuoria.

Yhdysvaltain avaruushallinto Nasan edustaja Thomas Zurbuchen toppuutteli Twitterissä kuitenkin spekulaatioita siitä, että metaanihavainto olisi varma merkki elämästä Marsissa. Hän totesi löydön olevan kuitenkin jännittävä.

– Vaikka Curiosityn mittaamat korkeammat metaanitasot ovat jännittäviä, viitaten mahdollisesti elämään, on tärkeää muistaa, että kyse on varhaisesta tieteellisestä tuloksesta. Säilyttääkseen tieteellisen uskottavuuden tutkijat jatkavat datan analysoimista ennen kuin vahvistavat tuloksen.

Zurbuchen myös muistutti, että toistaiseksi ei tiedetä, mistä metaani Marsissa on peräisin.

Yksi arvio on, että metaani on peräisin muinaisesta elämästä Marsissa. Toisaalta tutkijat selvittävät myös mahdollisuutta, että metaania syntyisi geologisista prosesseista, Nasan sivuilla kerrotaan.

Kyse ei ole ensimmäisestä kerrasta, kun vuonna 2012 Marsiin saapunut Curiosity on havainnut metaania. Vuonna 2013 havaittiin äkillinen nousu metaanitasoissa. Tuolloin metaania havaittiin 7 yksikköä miljardissa. Tällä viikolla metaania havaittiin kolme kertaa enemmän kuin vuonna 2013.

Viime vuonna Nasa kertoi Curiosity-mönkijän löytäneen Marsin pinnalta runsaasti orgaanisia yhdisteitä sen lisäksi, että ilmakehän metaanipitoisuuksissa oli havaittu kausittaista vaihtelua. Tutkijat tuolloin kuitenkin muistuttivat, että löydölle saattoi olla ei-biologinen selitys eikä varmaa ole, onko Marsissa joskus ollut elämää.