Tähtitieteilijät löysivät ”kielletyn planeetan” – sijaitsee paikassa, jossa sen pitäisi olla mahdotonta selvitä

NGTS-4b löydettiin ”neptuniaaniseksi autiomaaksi” kutsutulta alueelta.
Tähtitieteilijät ovat löytäneet eksoplaneetan, joka on niin harvinainen, että se jopa nimettiin ”kielletyksi planeetaksi”. Virallisesti se kuitenkin tunnetaan nimellä NGTS-4b ja sillä on oma kaasukehänsä.

Kansainvälisen tähtitieteilijöistä koostuvan tutkimusryhmän löydöstä kertoo uutiskanava CNN. Tutkimus aiheesta julkaistiin alunperin Monthly Notices of the Royal Astronomical Society -tiedejulkaisussa.

Eksoplaneetalla tarkoitetaan aurinkokuntamme ulkopuolella sijaitsevaa planeettaa. Jos ”kiellettyä planeetta” verrataan meidän aurinkokuntamme planeettoihin, on se kolme kertaa suurempi kuin Maa ja vain 20 prosenttia pienempi kuin Neptunus.

Se pyörii kiertoradallaan emotähtensä ympäri 1,3 päivässä. Kaasuplaneetan lämpötila on noin 1 000 celsiusastetta, eli se on kuumempi kuin Merkurius.

Tutkijoiden mukaan kyseessä on ensimmäinen vastaava planeetta, joka on löydetty ”neptuniaaniseksi autiomaaksi” kutsutulta alueelta.

Erikoisen ja harvinaisen löydöstä tekee se, että neptuniaanisella autiomaalla tarkoitetaan aluetta, jossa lähes Neptunuksen kokoisia planeettoja ei uskottu voivan esiintyä. Alueella esiintyy niin paljon säteilyä, että planeettojen kaasukehät haihtuvat pois ja niistä jää jäljelle ainoastaan kivinen ydin.

Tutkijat arvioivat planeetan siirtyneen nykyiseen sijaintiinsa vasta viimeisen miljoonan vuoden aikana.

Tohtori Richard West Warwickin yliopistosta sanoo, että löytö antaa aihetta selvittää, voiko neptuniaanisesta autiomaasta myös muita vastaavanlaisia planeettoja.