Tässä on Scotty, historian suurin maata raajoillaan rusikoinut Tyrannosaurus rex – nimen takana puhdas, mutta kostea sattuma

rac

Dinosaurukset
Massiivisen Tyrannosaurus rexin jäänteet löytyivät jo vuonna 1991, mutta yksilön jättimäinen koko selvisi tutkijoille vasta hiljattain.
Kanadan Saskatchewanin provinssin pääkaupungissa sijaitsevassa Royal Saskatchewan Museumissa avautuu perjantaina näyttely, jossa on nähtävillä varsin poikkeuksellinen vetonaula.

Kyseessä on luuranko Scottystä, jonka tutkijat arvioivat olleen kautta aikojen suurin maapallolla vaellellut Tyrannosaurus rex -dinosaurus.

Scottyn jäänteet löytyivät jo vuonna 1991 Frenchman River Valleyn alueelta Lounais-Saskatchewanista, mutta yksilön valtava koko selvisi tutkijoille vasta hiljattain.

Paleontologit ovat arvioineet dinosauruksen painaneen elinaikanaan yli 9 000 kiloa eli jopa yli 3 600 kiloa enemmän kuin keskiverto Tyrannosaurus rex -yksilö.

Scottyä on verrattu painoltaan muun muassa linja-autoon sekä kuuteen ja puoleen Volkswagen Beetle -ajoneuvoon. Dinosauruksen arvioidaan eläneen noin 67 miljoonaa vuotta sitten.

Lue myös: Maapallon pelätyin peto Tyrannosaurus rex oli hellä rakastaja – nautti esihistoriallisesta esileikistä

Luurangon kaivaminen löytöpaikalta kesti yli vuosikymmenen, mutta uurastus palkitsi. Tutkijoiden mukaan jopa 65 prosenttia luurankosta oli säilynyt vuosimiljoonien ajan vahingoittumattomana. Täysin säilyneisiin osiin dinosauruksen jäänteistä lukeutuivat muun muassa kallo, alempi leukaluu, niska, selkäosat sekä häntä.

Jäänteistä tutkijoille selvisi, että Scottyn elämä ei suuresta koosta huolimatta ollut pelkkää ruusuilla tanssimista. Esimerkiksi sen leuka oli murtunut ja hampaita vahingoittunut. Lisäksi sen häntänikamissa kerrotaan olleen merkkejä vaurioista, joiden epäillään aiheutuneen toisen Tyrannosaurus rexin puremasta.

Kokonsa ansiosta Scotty vei historian suurimman Tyrannosaurus rexin tittelin Suelta, joka kuuluu Chicagon luonnonhistoriallisen museon kokoelmiin. Sue oli painoltaan ”vain reilut 8 100 kiloa”, eli noin tonnin Scottyä kevyempi.

Mutta mistä nimi Scotty, sillä tutkijat eivät ole onnistuneet määrittämään dinosauruksen sukupuolta?

Nimen kerrotaan juontuvan dinosauruksen löytöhetkeen, jolloin sitä kaivamassa olleet päättivät juhlistaa tilannetta ainoalla käsillään olleella väkijuomalla – pullolla skotlantilaista viskiä.

Lue myös: Jopa Tyrannosaurus rex jäi kakkoseksi, kun kauhua kylvänyt Allosaurus avasi kitansa ammolleen