Kiinasta löytyi erikoinen dinosaurusfossiili, jolla on ”lepakon siivet”

rac

Dinosaurukset
Ambopteryx longibrachium -lajilla oli kalvomaiset ”lepakon siivet”, joilla todennäköisesti liiti puusta toiseen.
Koillis-Kiinasta on löydetty 163 miljoonaa vuotta vanhoja fossiileja entuudestaan tuntemattomasta lajista. Kiinan tiedeakatemian tutkimusraportti julkaistiin hiljattain Nature-tiedelehdessä.

Uusi laji on saanut nimen Ambopteryx longibrachium. Laji kuuluu petokätisten teropodidinosaurusten Scansoriopterygidae-heimoon. Aikuinen Ambopteryx-yksilö oli noin 32 senttimetriä pitkä ja painoi vähän yli 300 grammaa. Erikoisen lajista tekee sen kalvomaisten siipien rakenne, joka muistuttaa lepakon siipiä.

Löydös osoittaa, että dinosaurusten lentokyvyllä on useita toisistaan poikkeavia evolutiivisia polkuja.

– Löysimme pitkän vavan muotoisen ranneluun, jonkalaista ei muissa dinosauruksissa ole. Se osoittaa, että toisin kuin luulimme, höyhensiivet eivät olleet ainoa tapa dinosaurukselle lentää, tutkimuksen johtaja Wang Min totesi.

Tutkijat selvittävät edelleen, kuinka pitkälle laji pystyi lentämään. He pitävät todennäköisenä, että se pystyi ainakin liitämään puusta toiseen.

– Se on varmaankin kiivennyt puita kuin pieni, karmiva dinosaurus-orava, yksi tutkijoista kertoi National Geographic -lehdelle.