Tiedemiehet tutkivat ensi kertaa 5 vuotta sitten Maahan pudonnutta lohkaretta – heräsi kysymys: ”Saivatko Maan asukkaat pullopostia”

Avaruus
Ihmiskunta on kautta historian pohtinut, olemmeko me maailmankaikkeudessa yksin.
Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin tähtienvälinen avaruus on jo ehkä saavuttanut meidät.

Harvardin yliopiston tutkijoiden mukaan itse asiassa jo viisi vuotta sitten. CNN uutisoi keskiviikkona, että tähtitieteilijät ovat ensi kertaa tutkineet Maahan pudonnutta erikoista meteoriittia.

Vuonna 2014 pienehkö kappale putosi Tyyneenmereen lähelle Papua-Uutta-Guineaa. Tutkijoiden mukaan erikoista on se, että valtamereen pudonnut puolimetrinen lohkare on matkannut Maahan aurinkokuntamme ulkopuolelta.

Saiko ihmiskunta pullopostia?

Tutkijat olettavat, että lohkare on kulkeutunut lukemattomien valovuosien päästä ja syöksynyt valtamereen. Päätelmiä sen alkuperästä ja tarkoituksesta voi tehdä lukemattomia.

– Melkein kaikki kappaleet, jotka putoavat Maahan, ovat peräisin omasta aurinkokunnastamme, muistuttaa Harvardin yliopiston tähtitieteen professori Abraham Loeb.

Siksi Tyyneenmereen pudonnut meteoriitti on poikkeuksellinen. Loeb vertaa sitä pullopostiin kaukaisesta paikasta.

Tutkijat eivät tiedä tarkalleen, mistä lohkare on peräisin, joten he eivät voi sanoa tarkasti, kuinka vanha se on. Lohkare voi olla kirjaimellisesti ikivanha.

– Galaksin ylittämisessä kestäisi satoja miljoonia vuosia, Loeb sanoo.

Mutta voiko avaruuskappale olla merkki elämästä toisessa maailmankaikkeudessa?

Tutkijoiden mukaan se on teoriassa mahdollista. Pienikin objekti voi kuljettaa elämänmuotoja toisista aurinkokunnista, jos siellä sellaisia on.

Tutkijan mukaan bakteerit tai 1,5 millimetrin pituiset karhukaiset voivat selvitä jopa avaruuden karuissa olosuhteissa.

Mielikuvitusta kiihottava kivilohkare ei kuitenkaan ole ainoa taivaankappale, jonka on arveltu olevan peräisin toisesta maailmankaikkeudesta.

Vuonna 2017 Oumuamuaksi nimetty komeetta kiiti 25 kilometrin sekuntivauhtia aurinkokuntamme halki. The Astrophysical Journal Letters -tiedelehdessä julkaistussa tutkimuksessa se luokiteltiin ensimmäiseksi aurinkokuntamme ulkopuolelta tulleeksi havaituksi kohteeksi. Silloin avaruustutkijat pohtivat, että komeetta voisi olla toimintakuntoinen luotain, jonka vieras sivilisaatio on tarkoituksella lähettänyt Maapallon läheisyyteen.

Tutkijoiden mukaan pienikokoisia meteoriitteja putoaa Maahan aina silloin tällöin ja jotkut niistä ovat voineet matkata Maahan hyvinkin kaukaa.