Avaruustutkijoiden kryptinen ilmoitus johti spekulaatioihin: julkaistaanko keskiviikkona ensimmäinen valokuva mustasta aukosta?

Mustan aukon valokuvaamiseen pyrkineet tutkijat aikovat keskiviikkona kertoa projektin ”uraauurtavasta tuloksesta”.
Yhdysvaltain kansallisen tiedesäätiön ensi viikolla pidettävä tiedotustilaisuus on herättänyt spekulaatioita siitä, että tilaisuudessa paljastettaisiin ensimmäinen valokuva mustasta aukosta, Reuters ja AFP kertovat.

Yhdysvaltain kansallinen tiedesäätiö on ilmoittanut pitävänsä keskiviikkona kello 15 Suomen aikaa tiedotustilaisuuden, jossa ilmoitetaan ”uraauurtavasta tuloksesta Event Horizon -teleskooppiprojektissa (EHT)”. Samaan aikaan tiedotustilaisuuksia on määrä pitää myös Brysselissä, Santiagossa, Shanghaissa, Taipeissa ja Tokiossa.

Tutkijat eivät halunneet etukäteen paljastaa, mistä tiedotustilaisuuksissa on kyse. Projektin tarkoituksena on kuitenkin ottaa ensimmäinen valokuva mustasta aukosta. Projektin myötä yhteistyötä tekee yli 200 ihmistä kansainvälisesti.

EHT-tutkimuksen myötä voidaan myös testata fyysikko Albert Einsteinin kehittämää yleistä suhteellisuusteoriaa. Einsteinin teorian tarkoituksena on selittää painovoiman lakeja ja niiden vaikutusta muihin luonnonvoimiin. Teoriassa painovoima tulkitaan avaruuden kaareutumiseksi.

Mustat aukot syntyvät, kun suuri tähti tai muu taivaankappale luhistuu, Ursan sivuilla kerrotaan. Supermassiiviset mustat aukot ovat mustista aukoista isoimpia ja ne sijaitsevat galaksien ytimissä.

Astrofyysikko Dimitrios Psaltis kuvaili mustaa aukkoa ”äärimmäiseksi vääntymäksi aika-avaruudessa”. Koska mustan aukon painovoima on niin voimakas, etteivät mitkään hiukkaset tai säteily pysty pakenemaan sen alueelta, mustien aukkojen tutkiminen on vaikeaa.

Tutkijat ovatkin keskittyneet havaitsemaan valopyörteen aivan mustan aukon tapahtumahorisontin reunalla. Tapahtumahorisontti on se raja, jonka jälkeen mikään materia tai säteily ei pysty pakenemaan mustasta aukosta. Einsteinin teorian mukaan valopyörteen, jota kutsutaan myös mustana aukon varjoksi tai siluetiksi pitäisi näkyä kuvassa renkaana.

– Jos huomaamme sen olevan erilainen kuin se, jollaisen teoria ennustaa, sitten palaamme lähtöruutuun ja toteamme, että joku ei selvästikään ole oikein, Psaltis sanoo.

Tutkijoiden kohteena on ollut kaksi supermassiivista mustaa aukkoa.

Ensimmäinen niistä on Sagittarius A*, joka sijaitsee Jousimiehen tähdistössä, Linnunradan keskustassa noin 26 000 valovuoden päässä Maasta. Valovuosi on se etäisyys, jonka valo kulkee vuodessa eli noin 9,5 biljoonaa kilometriä. Mustan aukon massa on neljä miljoonaa kertaa Auringon massa.

Toinen musta aukko sijaitsee Neitsyen tähdistössä olevan M87-nimellä kutsutun elliptisen galaksin keskustassa. Kyseinen musta aukko on 1500 massiivisempi kuin Sagittarius A*.