Kaukaa avaruudesta havaitut radiosignaalit ihmetyttävät tutkijoita – mitään luonnollista selitystä ei tiedetä

Avaruus
Kanadalaisen radioteleskoopin havainnot nostivat esiin mykistävän arvoituksen, johon tutkijoilla ei ole vastausta.
Kanadalainen radioteleskooppi on havainnut tuntemattomasta lähteestä tulevia nopeita radiopurskeita, joiden uskotaan tulevan kaukaa avaruudesta.

– Katsokaa, näemme nopeita radiopurskeita, Kanadan Vancouverissa sijaitsevan Brittiläisen Kolumbian yliopiston astronomi eli tähtitieteilijä Deborah Good kertoo tapauksesta Scientific American -lehdessä.

Good arvioi, että purkaukset tulevat miljardien valovuosien päästä.

Hän kertoi havainnoistaan nopeista radiopurskeista American Astronomical Societyn kokouksessa Seattlessa 7.1.2019.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Radiopurskeet (Fast Radio Bursts) ovat radiotaajuudella havaittavia signaaleita, joita synnyttää jokin erittäin voimakas kohde kaukaisessa avaruudessa.

Earth Sky.org kertoo puolestaan, että havainnon tallensi 25.7.2018 Kanadalainen radioteleskooppi CHIME eli The Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment.

Havainto on sen jälkeen raportoitu ensimmäinen elokuuta 2018 The Astronomers Telegram -tiedejulkaisussa. Chimen havaitsema kohde nimettiin raportointiajankohtaan viittaavalla koodilla FRB 180814. Näistä havainnoista kertoi myös Nature-tiedelehti 9.1.2019.

Radiopurskeita on havaittu jo aiemmin. Niiden lähde nimettiin koodilla havaintoajankohdan eli vuoden 2012 marraskuun toisen mukaan koodilla FRB 121102.

Toisen sivilisaation lähettämiä vai luonnonilmiö?

Radiopurkauksille ei vielä tiedetä luonnollista selitystä.

– Tapauksen vuoksi keskustellaan siitä, voisiko yksi mahdollinen radiopurkauksien alkuperä olla jokin toinen sivilisaatio. Tällä hetkellä ei ole näyttöä siitä, että nämä signaalit olisivat keinotekoisia. Ne ovat luultavasti luonnollisia, mutta niistä ei vielä tiedetä vielä varmasti, Harvard-Smithsonianin astrofysiikan keskuksen tutkija Avi Loeb kertoo Earth Sky.orgin sivuilla.

Aiheesta kertoi aiemmin myös Helsingin Sanomat.

Lähde: Chime