Nasa julkaisi uuden luotainkuvan kaukaisesta Ultima Thulesta – Aurinkokunnan laidalta löytyi ”lumiukko”

Avaruus
Tutkijat eivät ole koskaan aiemmin päässeet tutkimaan vastaavaa kohdetta.
Yhdysvaltain ilmailu- ja avaruushallinto Nasa on julkaissut uuden luotainkuvan kaukaisesta Ultima Thulesta.

Avaruusluotain New Horizons ohitti taivaankappaleen vuodenvaihteessa. Koskaan aiemmin ei avaruusalus ole ohittanut yhtä kaukana sijaitsevaa kohdetta.

– Tuo kuva on niin vuotta 2018, tässä on Ultima Thule, tutkimusta johtava Alan Stern kommentoi uutistoimisto AFP:n mukaan.

Kooltaan kappale on arviolta 32 kilometriä pitkä ja 16 kilometriä leveä. Tutkijat olivat aluksi olettaneet epäselvän kuvan perusteella, että jäinen kivimuodostelma saattaa muistuttaa ulkonäöltään keilaa tai maapähkinää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Se keila on mennyttä – se on lumiukko jos mikään. Se, mitä tämä avaruusalus ja tiimi ovat saavuttaneet, on ennennäkemätöntä, tuumi Stern.

Toisen tutkijan Carly Howettin mukaan ”voidaan ehdottomasti sanoa, että Ultima Thule on punainen”.

Tutkijat eivät saaneet yhteyttä luotaimeen kymmeneen tuntiin suuren etäisyyden takia. Kun signaali luotaimesta lopulta saatiin, tutkijat Johns Hopkinsin yliopistossa Marylandissa puhkesivat aplodeihin, The Guardian kertoo.

Ultima Thule on oikealta nimeltään 2014 MU69 ja se sijaitsee Aurinkokunnan laitamilla Kuiperin vyöhykkeessä. Auringosta on sinne matkaa neljä miljardia mailia (reilu 6 miljardia kilometriä) Auringosta. Se löydettiin Hubble-teleskoopin avulla vuonna 2014.

Taivaankappaleesta tiedetään vain vähän. Tutkijoiden mukaan Ultima Thule saattaa koostua jäätyneestä hiilimonoksidista, hiilidioksidista, molekulaarisesta typestä ja metaanista. Muodostelman uskotaan voivan paljastaa tutkijoille lisää tietoa Aurinkokunnan synnystä 4,6 miljardia vuotta sitten.

– Emme ole koskaan päässeet tutkimaan tällaista kohdetta. On vaikea sanoa mitä löydämme, mutta olen valmis yllättymään, sanoi tehtävän parissa työskentelevä tutkija Kelsi Singer BBC:lle ennen ohilentoa.

New Horizons -luotain puolestaan lähti matkaan tammikuussa 2006. Luotain tutki ensin kääpiöplaneetta Plutoa.