Aurinkokuntamme kaukaisin kohde löytyi – ”super-Maa” yhä piilossa etsijöiltä - Tiede - Ilta-Sanomat

Aurinkokuntamme kaukaisin kohde löytyi – ”super-Maa” yhä piilossa etsijöiltä

Aurinkokunnastamme on ensimmäisen kerran löytynyt kääpiöplaneetta, joka sijaitsee yli 100 kertaa kauempana kuin Maa auringosta.

Oikealla taiteilijan näkemys kääpiöplaneetasta.­

18.12.2018 1:17

Kansainvälisen tähtitieteellisen unionin pikkuplaneettajärjestö ilmoitti maanantaina kohde 2018 VG18:n löytymisestä. Tutkijat tosin kutsuvat kääpiöplaneetta nimellä ”Farout”.

Planeetan lasketaan olevan halkaisijaltaan noin 500-kilometrinen ja väriltään pinkihkö. Väri selittyy sillä, että kohde on jään peitossa ja kaukana auringon valosta.

Faroutin kierros auringon ympäri kestää yli 1 000 vuotta, arvioivat tutkijat. Sen etäisyys auringosta on 120 AU:ta. Yksi AU on Maan etäisyys auringosta, eli 149,6 miljoonaa kilometriä.

Esimerkiksi Pluton etäisyys on 34 AU:ta.

Löydetty kohde näkyy kahdessa tunnin välein otetussa kuvassa, jossa se on liikkunut taustan samoissa paikoissa oleviin tähtiin ja galakseihin suhteutettuna.­

Kohteen havaitsivat tähtitieteilijät Scott S. Sheppard, David Tholen ja Chad Trujillo. Farout havaittiin japanilaisen Subaru 8 -teleskoopin avulla Havaijin Mauna Keasta marraskuussa.

Ryhmä on yrittänyt vuodesta 2014 paikantaa mystistä super-Maan kokoista planeettaa, jonka arvellaan piilottelevan jossain aurinkokuntamme reunamilla. Sitä kutsutaan nimillä Planeetta Yhdeksän tai Planeetta X.

Farout-kääpiöplaneetan etäisyys suhteutettuna muihin aurinkokuntamme kohteisiin.­

Tutkijaryhmän mukaan aurinkokunnan laitaman kääpiöplaneettojen kiertoratojen poikkeavuus selittyisi jonkun massiivisen kohteen painovoiman vaikutuksella.

Tutkijat pitävät epätodennäköisenä, että kaasuplaneettajättiläisten Neptunuksen tai Uranuksen painovoima voisi vaikuttaa kääpiöplaneettoihin saakka.

– Useiden tunnettujen pienten, kaukana aurinkokunnassa olevien kohteiden kiertoratojen samankaltaisuudet johtivat oletukseemme, että useiden satojen AU:den etäisyydellä on olemassa kaukainen, massiivinen planeetta, joka paimentaa pienempiä kohteita, toteaa Sheppard tutkijaryhmän lausunnossa.

Osion tuoreimmat