Tutkijat porautuivat 2,5 kilometriä maan pinnan alle ja löysivät käsittämättömän määrän elämää paikasta, jossa sitä ei olisi pitänyt olla

Iso tutkijoiden verkosto selvittää paljastaa, kuinka syvällä Maan sisällä voi olla elämää.
Tieteiskirjallisuuden suurnimi Jules Verne kirjoitti vuonna 1864 kirjan Matka maan keskipisteeseen (Voyage au centre de la Terre).

Hän kirjoitti monista asioista jo ennen kuin niitä oli edes olemassa. Vernen aiheisiin kuuluivat avaruusalukset lentolaitteet ja sukellusveneet.

Nyt yksi Vernen aiheista on jälleen noussut tutkijoiden kiinnostuksen kohteeksi. Astronomy-lehti kertoo 10 vuotta kestäneestä kansainvälisestä tutkimuksesta, jonka mukaan maan kuoren alla on hämmästyttävän paljon elämää.

Tutkimuksen tiivistelmä on julkaistu Deep Carbon Observatoryn sivuilla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Astronomy on kerran kuussa ilmestyvä yhdysvaltalainen aikakauslehti, jonka aihepiiri on tähtitiede.

Maan kiinteä kuorikerros koostuu parista kymmenestä mannerlaatasta, jotka kelluvat vaippaa raskaamman kiviaineksen päällä.

Elämän löytymistä kovasta paineesta syvemmältä Maan uumenista ei ole lehden aiemmin pidetty todennäköisenä. Uusi tutkimus kertoo, että mikro-organismit voivatkin silti selvitä hengissä vaikeissa oloissa.

Deep Carbon Observatoryn mukaan tutkimusta varten tehtiin porauksia 2,5–5 kilometrin syvyyteen meren pohjassa mikrobien etsimiseksi. Tulosten perusteella mallinnettiin olosuhteita syvemmällä Maan sisällä.
Onko elämää sittenkin syvemmällä ja enemmän?

– Tulos kertoo, että elämä maapallolla täytyy ehkä määritellä uudelleen, kansanvälisen tutkimusryhmän mikrobiologi Karen Lloyd Tennesseen yliopistosta Knoxvillestä (University of Tennessee in Knoxville) kerto lehdessä.

Hän kuuluu isoon geologien, kemistien, fyysikoiden ja biologien verkostoon, jonka tarkoituksena on selvittää paljastaa, kuinka syvällä maapallossa oleva hiili vaikuttaa elämään maan pinnalla.

Tutkijoiden mukaan elämän tekijät planeettamme kiinteän kuorikerroksen alla ulottuvat syvään biosfääriin. Tämän monimuotoinen ympäristö uskotaan muodostavan lähes kaksi kertaa suuremman alueen kuin kaikki valtameret yhteensä. Mikro-organismien uskotaan kukoistavan myös syvyyksissä. Tutkijoiden mukaan mikro-organismien määrä voisi olla jopa 16,5–25 miljardia tonnia.