”Kiinan Frankensteiniksi” kutsuttu geenitutkija katosi jäljettömiin

Apulaisprofessori He Jiankui kuohutti viime viikolla tiedemaailmaa väittämällä tuottaneensa kaksi geenimanipuloitua vauvaa – nyt tutkijaa ei löydy mistään.
Jossakin päin Kiinaa elää nyt kaksi pientä, muuntogeenistä tyttövauvaa: kaksoset ”Lulu” ja ”Nana”. He ovat tiettävästi täysin terveitä, mutta heissä on pienen pieni ero. Toinen tytöistä on immuuni aidsia aiheuttavalle hi-virukselle – tartunnan mahdollistava geeni on häneltä sammutettu.

Muuntogeeniset kaksoset ovat Shenzenissä sijaitsevan Kiinan eteläisen tieteen ja teknologian yliopiston apulaisprofessorin He Jiankuin työtä. Geenimuokkaus on tehty alkiovaiheessa niin sanottuja geenisaksia käyttämällä, ja muokkaus on peruuttamaton. Tämä on tiettävästi ensimmäinen kerta tieteen historiassa, kun geenisaksilla muokatuista alkioista on syntynyt lapsia.

Esiteltyään tutkimustaan tiedekonferenssissa Hongkongissa viime viikon keskiviikkona He katosi julkisuudesta. Huhujen mukaan hän olisi joutunut kotiarestiin tai pidätetyksi, mutta Shenzenin yliopisto kiisti tiistaina huhut.

– Juuri nyt kenenkään tiedot eivät ole tarkkoja, ainoastaan virallisten kanavien, sanoi yliopiston edustaja hongkongilaiselle South China Morning Postille.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kiinan viranomaiset ovat pidättäneet epäsuosioon joutuneita julkisuuden henkilöitä aiemminkin kertomatta asiasta julkisuuteen. Viimeksi näin kävi Interpolin entiselle johtajalle Meng Hongweille, joka katosi palattuaan kotimaahansa syyskuussa. Pian kävi ilmi, että Meng oli asetettu lahjussyytteeseen.

Geenimuokattujen tyttöjen isä on hi-viruksen kantaja, äiti terve. He Jiakui perusteli koetta tarpeella selvittää, voivatko hiviä kantavat vanhemmat saada geenimuokkauksen avulla terveitä lapsia.

He Jiakui yritti sammuttaa molemmilta tytöiltä geenin nimeltä ccr5. Tämän geenin toisen kopion lapsi saa isältä ja toisen äidiltä. Molempien kopioiden sammuttaminen tekee hivin tarttumisen lapseen raskauden aikana lähes mahdottomaksi.

Koe ei onnistunut täysin. Toisen kaksostytön molemmat ccr5-kopiot sammuivat, toisen tytön kohdalla sammui vain toinen kopioista. Näin jälkimmäinen on yhä altis hiv-tartunnalle.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kun He Jiankui kertoi kokeestaan ensimmäisen kerran julkisuuteen 26. marraskuuta YouTube-videoilla, hän sai päälleen valtavan arvosteluryöpyn. Ihmiskoetta pidetään epäeettisenä ja lääketieteellisesti tarpeettomana, ja He sai kutsumanimen ”Kiinan Frankenstein”. Yli sata kiinalaista ja kansainvälistä tutkijaa allekirjoitti pian avoimen kirjeen, jossa he irtisanoutuivat kokeesta.

He Jiankuilla ei ollut viranomaisten eikä yliopiston lupaa kokeelleen – hän rahoitti sen itse. Kiinan viranomaiset ovatkin nyt luvanneet rangaista kaikkia luvattomaan kokeeseen osallistuneita. Yliopisto puolestaan julkaisi tiedotteen, jossa se totesi kokeen rikkoneen tutkimusetiikkaa ja tieteen normeja.

Koetta ei myöskään ole vielä julkaistu missään vertaisarvioidussa tiedelehdessä. Geenisaksien kehittäjä Jennifer Doudna kehottikin lausunnossaan rajoittamaan vastaavat kokeet ainoastaan tilanteisiin, joissa on selkeä tarve eikä mitään muuta menetelmää tai lääketieteellistä hoitoa ole tarjolla. Hiviä kantavat vanhemmat voivat saada terveen lapsen muutenkin, ilman geenimuokkausta. Tartunta sikiöön voidaan estää lääkehoidoin.

Geenisakset mullistivat alan tutkimuksen

- Geenisaksiksi kutsuttu crispr-cas9-menetelmä on tuore menetelmä. Sen kehittäjiä olivat ranskalainen mikrobiologi Emmanuelle Charpentier ja yhdysvaltalainen biokemisti Jennifer Doudna 2010-luvun alussa.

- Geenisaksien avulla yksittäisten geenien toimintaa voidaan muuttaa tarkasti. Tekniikassa soluun ruiskutetaan perimän sisältävää dna:ta leikkaava cas-proteiini sekä pätkä rna:ta saksien ohjaamiseksi täsmälleen oikeaan paikkaan.

- Menetelmän avulla voidaan kehittää muun muassa syöpälääkkeitä manipuloimalla ihmisen oman immuunipuolustuksen soluja. Muuntelu saa immuunisolut tunnistamaan syöpäsolut ja käymään niiden kimppuun. Siitä voi olla hyötyä myös malarian torjunnassa.

- Tutkimuksissa on jo löydetty riskejä, jotka vaativat lisäselvityksiä. Menetelmän käyttö saattaa aktivoida solujen dna-molekyyliä suojaavan p53-proteiinin. Se taas voi aiheuttaa riskin syöpäsolujen lisääntymisestä, käy ilmi kesällä julkaistusta Helsingin yliopiston ja Tukholman Karoliinisen instituutin yhteistutkimuksesta.