Tutkijat pohtivat: Oliko aurinko­kunnan läpi kiitänyt esine vieraan sivilisaation avaruusalus?

’Oumuamua-komeetan erikoinen käyttäytyminen askarruttaa ja kiehtoo avaruustutkijoita.
– Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto voisi olla, että ’Oumuamua on toimintakuntoinen luotain, jonka vieras sivilisaatio on tarkoituksella lähettänyt Maapallon läheisyyteen.

Näin mielikuvituksellista teoriaa aurinkokuntamme halki kiitäneen komeetan salaisuuksista eivät ole luoneet scifi-käsikirjoittajat vaan kaksi Harvardin yliopiston arvostettua avaruustutkijaa, joiden kirjoitus julkaistiin arvostetussa The Astrophysical Journal Letters -tiedelehdessä.

Oumuamua-nimen saanut esine oli ensimmäinen aurinkokuntamme ulkopuolelta tulleeksi havaittu kohde. Sen arveltiin olevan asteroidi, mutta luokiteltiin komeetaksi. ’Oumuamua on havaijilainen sana, joka tarkoittaa ”tiedustelijaa” ja ”viestin tuojaa”.

Kohde havaittiin ensimmäisen kerran viime vuoden lokakuussa, kun jopa 25 kilometrin sekuntivauhtia kiitänyt ’Oumuamua kulki aurinkokuntamme halki.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Tutkijoita hämmensi ’Oumuamuan muoto: Se on noin 400 metriä pitkä, mutta leveydeltään siitä vain kymmenesosan. Tällainen pitkulainen muoto on harvinainen avaruuden kiville.

Hämmennystä lisäsi ’Oumuamuan käyttäytyminen sen saavuttua auringon lähelle. Toisin kuin oli odotettu, ei komeetalle ilmaantunut auringon sulattamasta jäästä muodostuvaa tyypillistä ”pyrstöä”. Sen sijaan komeetta kiihdytti vauhtiaan auringon ohitettuaan.

Harvardin professorit Shmuel Bialy ja Abraham Loeb esittävätkin tuoreessa tutkimuksessaan teorian, että ’Oumuamua on eräänlainen avaruuspurje, joka nappaa auringon säteilyä, mikä kuljettaa sitä eteenpäin. Tutkijoiden mielestä purjeen ei tarvitse olla kuin alle millimetrin paksuinen ja kooltaan 30 metriä.

Kuten kreivi Dookun käyttämällä avaruusaluksella Star Wars -leffoissa, vertaa CBS.

– Sillä näytti olevan jokin ylimääräinen voima, joka työnsi sitä. Eikä ole tullut selväksi, mikä työntövoiman aiheuttaa, astrofyysikko Loeb toteaa CBS:n jutussa.

Väite tuli julki jo lokakuun lopulla ja nousi otsikoihin maailmanlaajuisesti. Kommenttien yhteydessä myös huomautettiin, että Abraham Loeb on mukana projektissa, joka kehittelee ideaa avaruuspurjeesta tähtienväliseen matkailuun.

’Oumuamuan käyttäytymiselle ei ole löydetty yhtenevää selitystä. Eikä ehkä saadakaan, sillä se on jo kiittänyt teleskooppien havaintokyvyn ulottumattomiin kunnes poistuu aurinkokunnastamme tähtien väliseen avaruuteen muutaman vuoden kuluttua.