Tekoäly alkoi etsiä signaaleja avaruuden älyllisestä elämästä – uusi löytö oudosta kohteesta herätti villit spekulaatiot

Kone löysi 72 uutta radiopursketta jo aiemmin tunnetusta oudosta kohteesta.
Kalifornian yliopiston tutkijat ovat opettaneet tekoälyn etsimään älylliseen elämään mahdollisesti liittyviä signaaleja maailmankaikkeuden radiotaajuisen säteilyn seasta. Kone löysi 72 uutta nopeaa impulssia jo aiemmin tunnetusta oudosta kohteesta, joka sijaitsee kääpiögalaksissa kolmen miljardin valovuoden päässä meistä, kertoi yliopisto maanantaina.

Mielenkiintoisinta tutkijoille on se, että signaalit ovat lyhyitä, toistuvia radiopurskeita, joiden kesto on vain millisekuntien luokkaa. Tavallisesti tällaiset purskeet ovat yksittäisiä, mutta tämä lähde, koodinimeltään FRB 121102, ampuu niitä ikään kuin sarjatulella.

Kohde FRB 121102 löydettiin kuusi vuotta sitten. Koodinimi tulee sanoista fast radio burst ja kohteen löytymisen päivämäärästä 2. marraskuuta 2012. Yhdessä purskeessa vapautuva energiamäärä on käsittämätön: kvintiljoona joulea. Luvussa on 30 nollaa. Erään laskelman mukaan energiamäärä riittäisi koko ihmiskunnalle 30 miljardiksi vuodeksi.

FRB 121102:n purskeiden alkuperä on toistaiseksi arvoitus, mutta on todennäköisesti ne ovat täysin luonnollinen ilmiö. Teoriat vaihtelevat: yksi mahdollisuus on kokoon puristunut, nopeasti pyörivä ja voimakkaasti magneettinen neutronitähti, joka sijaitsee lähellä supermassiivisen mustan aukon kaasuvirtauksia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Villeimpien arvailujen mukaan purskeet kertovat teknologiasta, jonka on kehittänyt pitkälle edistynyt sivilisaatio meidän galaksimme ulkopuolella. Harvardin yliopiston tutkijat ovat esittäneet puolivakavan spekulaation, jonka mukaan purskeet tulisivat valtavasta, tätä tarkoitusta varten rakennetusta lähettimestä.

Tekoäly ja koneoppiminen ovat vahvasti tulossa tähtitieteen tutkimukseen. FRB 121102:n tutkimuksessa tekoälyä käyttää Kalifornian yliopiston Berkeleyn-kampuksen tutkimushanke nimeltään Breakthrough Listen, joka on osa laajempaa SETI-projektia. Breakthrough Listen -hankkeen työkalu on Green Bankin observatorio Länsi-Virginiassa.

Avaruuden kohinaa ovat seuloneet aikaisemminkin tietokoneet ja niiden algoritmit. Kalifornian yliopiston tohtoriopiskelija Gerry Zhang työryhmineen on kuitenkin kehittänyt uuden, koneoppimiseen pohjautuvan algoritmin, joka on analysoinut uudelleen FRB 121102:sta elokuussa 2017 tallennetun 400 teratavun datan.

– Meidän työmme on vasta alkua sille, että näitä uusia tehokkaita menetelmiä käytetään lyhytaikaisten radioimpulssien löytämiseen, Zhang sanoo yliopiston tiedotteessa.

– Toivomme, että meidän menestyksemme innoittaa muita vakavia yrityksiä koneoppimisen soveltamiseen radioastronomiassa.

Työryhmä analysoi tekoälyn avulla uudelleen Green Bankin radioteleskoopin vuosi sitten tallentaman 400 teratavun datapaketin, joka kattoi viiden tunnin havaintojakson. Tavallinen algoritmi löysi siitä 21 pursketta, mutta koneäly siis vielä 72 lisää, kaikki vain yhden tunnin kuluessa. Se kertoo tutkijoiden mukaan lähteen epäsäännöllisestä rytmistä: välillä on hiljaisempaa, välillä raivokasta toimintaa.

SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence, maapallon ulkopuolisen älyllisen elämän etsintä) on tähtitieteilijä Carl Saganin jo 1970-luvulla ideoima hanke. SETI ei ole tuottanut jättipottia: ihmiskunnan tarkimmat korvat, radioastronomien jättiläismäiset antennit, eivät ole tavoittaneet universumista mitään signaalia, mikä voitaisiin varmasti todeta älykkäiden olentojen tuottamaksi.