Meksikosta löytyi uusi dinosauruslaji – piikikäs acantholipan gonzalezi eli 85 miljoonaa vuotta sitten

Tutkijoille selvisi kahdeksan vuotta kestäneissä tutkimuksissa, että kyseessä oli uuden dinosaurussuvun edustaja.
Meksikon aavikkomuseon paleontologit ovat kertoneet löytäneensä aiemmin tuntemattoman dinosauruslajin edustajan jäänteet. Tutkijoiden mukaan Acantholipan gonzalezi -dinosaurus eli Meksikon luoteisosissa sijaitsevan Coahuilan osavaltion rannikolla 85 miljoonaa vuotta sitten, mikä tekee siitä vanhimman alueella eläneen dinosauruslajin.

• Dinosauruslöytöä koskeva uutisvideo on nähtävissä jutun yläosassa.
Dinosauruksen jäänteet löytyivät Reutersin mukaan Coahuilassa sijaitsevalta Ocampon seudulta. Kahdeksan vuotta kestäneissä tutkimuksissa kävi ilmi, että kyseessä oli uuden dinosaurussuvun edustaja.

Löydetty dinosaurus oli nuori yksilö, jonka pituus oli 3,5 metriä ja joka painoi reilut 500 kiloa. Laji eroaa läheisimmistä sukulaisistaan nodosauruksesta ja niobrarasauruksesta eturaajojensa suurempien luiden suhteen. Lisäksi sillä oli kartiomaisia piikkejä lantion alueella.

Lajin nimi Acantholipan gonzalezi tulee kreikankielen sanoista acanthos, joka tarkoittaa Reutersin mukaan piikkiä, sekä Lipan, joka on puolestaan samalla alueella alueella eläneen apassi-intiaanien heimon nimi.

Acantholipan gonzalezin kopio tulee olemaan näytteillä Coahuilan aavikkomuseossa, jolla on Latinalaisen Amerikan merkittävin dinosaurusten jäänteiden kokoelma.