Tähtitieteilijät löysivät maailmankaikkeuden suurimman mustan aukon – Tutkija: ”Emme tiedä, miten tämä kasvoi näin suureksi näin nopeasti”

Musta aukko
Löydetty musta aukko on 20 miljardia kertaa Auringon kokoinen.
Australian kansallisen yliopiston tähtitieteilijät ovat löytäneet nopeimmin kasvavan mustan aukon koko universumissa. Aukon massan arvioidaan suurenevan kahden auringonmassan verran vuorokauden aikana. Tutkijat arvioivat, että löydös on massaltaan suurin piirtein 20 miljardia kertaa Auringon massan verran.

Supermassiivinen musta-aukko on niin etäällä Maasta, että aukko näkyy planeetallemme sen kokoisena kuin miltä se näytti 12 miljardia vuotta sitten, jolloin maailmankaikkeus oli vasta hyvin nuori.

– Jos meillä olisi tällainen hirviö Linnunradan keskustassa, se näyttäisi 10 kertaa kirkkaammalta kuin täysikuu, sanoo tohtori Christian Wolf australialaisyliopiston julkaisemassa artikkelissa.

Elämä Maassa kävisi mahdottomaksi mustasta aukosta hohkaavan valtavan voimakkaan röntgensäteilyn vuoksi. Wolfin mukaan aukko kahmaisisi sisäänsä lähestulkoon kaikki Linnunradan tähdet.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Yliopiston tähtitieteilijät ovat havainneet, että röntgensäteilyn lisäksi mustasta aukosta säteilee myös ultraviolettisäteilyä.

Musta aukko syntyy, kun tähti tai muu taivaankappale luhistuu niin tiheäksi, ettei edes säteily pääse karkaamaan siitä. Aktiivisten galaksien ytimissä voi olla supermassiivia mustia aukkoja ja tällaisia galakseja kutsutaan kvasaareiksi.

Kvasaari, jonka australialaistutkijat havaitsivat, löytyi Siding Springin observatorion SkyMapper-teleskoopilla. Tutkijat vahvistivat havaintonsa 2,3-metrisen teleskoopin spektrografilla. Euroopan avaruusjärjestön Gaia-satelliitti varmisti, että löydös pysyi paikallaan. Tämä merkitsee sitä, että musta-aukko on erittäin kaukana ja mitä luultavimmin todella suurikokoinen kvasaari.

– Emme tiedä, miten tämä kasvoi näin suureksi näin nopeasti universumin alkupäivinä, Wolf sanoi.

Wolfin mukaan nopeasti kasvavat supermassiiviset mustat aukot muokkaavat universumia entistä läpinäkyvämmäksi, kun aukot imaisevat sisuksiinsa ympäröivää sumua.

Maailmankaikkeus ja avaruus laajenevat alituisesti. Merkityksellisen löydöstä tekee se, että järkälemäisen mustan aukon avulla voidaan hahmottaa avaruuden suurenemista.

Näitä luetaan!