Nasan teleskooppi tutkii lähivuosina 200 000 tähteä – uskotaan löytävän tuhansia uusia planeettoja

Julkaistu: , Päivitetty:

Avaruus
Floridasta avaruuteen laukaistava TESS-teleskooppi tutkii kahden vuoden aikana 200 000 lähintä tähteä.
Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa oli aikeissa lähettää maanantai-iltana avaruuteen Transiting Exoplanet Survey Satelliten (TESS) -avaruusteleskoopin, joka pyrkii etsimään avaruudesta jopa tuhansia aurinkokuntamme ulkopuolella sijaitsevia planeettoja, eli eksoplaneettoja.

Uusi avaruusteleskooppi jatkaa 2 600 eksoplaneettaa löytäneen Nasan Kepler-teleskoopin työtä. Se tutkii avaruutta noin 400 kertaa isommalla alueella ja sen on CNET-sivuston mukaan tarkoitus tutkia jopa 200 000 tähteä.

Uutistoimistot kertoivat kuitenkin myöhemmin maanantaina, että laukaisua lykätään keskiviikkoon. TESS laukaistaan BBC:n mukaan avaruuteen Tesla-pomo Elon Muskin SpaceX-yhtiön Falcon9-kantoraketilla Floridan Cape Canaveralin tukikohdasta. TESSin on määrä tutkia ja löytää kahden vuoden aikana muita tähtiä kiertäviä planeettoja.

– Odotamme löytävämme 2 000–3 000, jotka ovat varmasti pienempiä kuin Jupiter ja suurin osa myös Neptunusta pienempiä, Jennifer Burt Massachusettsin teknisestä tutkimuslaitoksesta (MIT) sanoo.

Tutkijoiden kiinnostuksen kohteena on erityisesti se, kiertävätkö ne isäntäplaneettaansa niin läheltä, että niiltä voi löytyä elämän edellytys: vettä nestemäisessä muodossa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Sen on mahdollista löytää kivinen planeetta, joka on oikealla etäisyydellä ja jonka pinnalla voi olla oikea lämpötila elämää ajatellen, sanoi myös MIT:n astrofysiikan professori Sara Seager CNETille.

TESSin löytämiä kiinnostavia planeettoja on määrä tutkia myöhemmin muilla teleskoopeilla, kuten vuonna 2020 laukaistavaksi kaavailulla James Webb -avaruusteleskoopilla.

Juttua päivitetty 16.4. kello 23.57, sillä laukaisua avaruuteen lykättiin maanantailta keskiviikoksi.