Puolet maailmankaikkeuden materiasta on ollut kateissa – nyt se viimein löydettiin: ”Ihmiset ovat innoissaan”

Maailmankaikkeus
Guardianin mukaan löydön teki kaksi eurooppalaista tutkimusryhmää.
Yksi kosmologian hämmentävimmistä ongelmista on se, että alkuräjähdysteorian perusteella tehtyjen laskelmien mukaan jopa 90 prosenttia maailmankaikkeuden tavallisesta aineesta vaikuttaa olevan piilossa.

Nyt astronomit ovat havainneet siitä noin puolet ensimmäisen kerran, uutisoi Guardian verkkosivuillaan.

Niin sanottua pimeää ainetta ei ole havaittu koskaan suoraan ja pimeä energia on lähes täysi mysteeri, mutta tavallisenkin aineen jäljittäminen on osoittautunut hankalaksi.

Tutkimusryhmät Britanniassa ja Ranskassa väittävät löytäneensä kosmisen taustasäteilyn avulla epäsuoria todisteita kaasumaisista säikeistä, jotka liittävät yhteen galaksijoukkoja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Näistä kahdesta tutkielmasta on keskusteltu hyvin näkyvästi, ja ihmiset ovat innoissaan, astrofysiikan professori Richard Ellis toteaa.

Alustavat laskelmat eivät kata kaikkea tavallista ainetta. Jotkut uskovat, että jäljelle jäävän osan saattavat muodostaa mustien aukkojen tai mustien tähtien kaltaiset kappaleet.

Jos yllä oleva twiitti ei näy, voit käydä katsomassa sen täältä.