Anja, Anita

Tiedeuutiset

BBC: Pyreneiltä löytyi tuntemattoman eläimen jalanjäljet – avainasemassa massasukupuuton jälkeen?

BBC:n mukaan vuorilta löytyneiden jälkien uskotaan kuuluvan dinosaurusten ja krokotiilien esi-isälle.
Noin 250 miljoonaa vuotta sitten eläneen matelijan jalanjäljet löytyivät fossiileista Pyreneiden vuoristosta, kertoo BBC.

Tutkijoiden mukaan nyt ensi kertaa tavattu laji oli osa eläinkantaa, josta krokotiilit ja dinosaurukset kehittyivät evoluution myötä.

Matelija eli aikakaudella, jolla planeetta toipui yhä massasukupuutosta, joka vei mukanaan lähes kaikki eläinlajit. Nyt tehdyn löydön uskotaan viimein valottavan sitä, kuinka osa eläimistä onnistui kehittymään, sopeutumaan ja levittäytymään maapallolle tuhon jälkeen.

Noin 252 miljoonaa vuotta sitten massiivinen sukupuutto vei mukanaan eläimiä maasta ja meriltä. Noin 90 prosenttia kaikista lajeista katosi maapallolta.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Sukupuuton aikaan maa oli hyvin erilainen kuin tänä päivänä. Esimerkiksi mantereet muodostivat vielä tällöin yhden suuren mantereen, supermanner Pangean.

Toiveissa luulöytöjä

Eudald Mujalin johtama barcelonalaisen yliopiston tutkimusryhmä tutki fossiloituneita jalanjälkiä, joiden uskotaan olevan jopa 250 miljoona vuotta vanhoja.

Useimmat ryhmän löytämistä jäljistä olivat krokotiilien ja dinosaurusten esi-isien jättämiä eli archosauromorhpheja. Osa jäljistä saattaa kuulua myös euparkerioille, jotka olivat pieniä dinosaurusten sukulaisia ja joiden jäänteitä on tavattu Puolan, Venäjän, Kiinan ja Etelä-Afrikan alueilta.

Suurin osa löydetyistä jäljistä on pieniä, noin puolen metrin pituisia, mutta osa yli kolmimetrisiä.

Jälkien joukosta löytyi uudenlainen jalanjälki, jonka uskotaan kuuluvan tähän asti tuntemattomalle matelijalajille. Tutkijat nimesivät tuoreen löydöksen nimellä prorotodactylus mesaxonichnus.

Tutkijoiden mukaan noin puoli metriä pitkä eläin kulki neljällä jalalla ja jätti usein peräänsä myös jäljen hännästään. Tutkijat uskovat, että nyt löydetyn lajin kaltaiset archosauromorphit hallitsivat jokien rantoja Pyreneillä.

Lajin uskotaan olevan avainasemassa ekosysteemien ja lajien selviytymisen selvittämisessä sukupuuton jälkeen.

Nyt tutkijat pyrkivät löytämään jäljet jättäneen matelijan fossiloituneita luita alueelta.

Näitä luetaan!
    1. 1

Hamilton otti kärkipaikkansa takaisin, suomalaiset iskuasetelmissa – IS seuraa Yhdysvaltain GP:tä

2. 2

Video: Kaikkien aikojen valtavin luonnonilmiö Suomessa – ”Kuin lähestyvän pikajunan kohina”

3. 3

Usain Bolt nauratti Kimi Räikköstä USA:ssa – juoksijalegenda löysi yhteisen tekijän Kimin kanssa

4. 4

Nahka-asuisen Jannika B:n esitys villitsi Toni Wirtasen täysin – hurrasi ja karjui Tähdet, tähdet -yleisössä

5. 5

Yle: Mika Myllylän Olivia-tytär kuuli isänsä kuolemasta kesken huvipuistoretken – osasi odottaa uutista: ”Sitä sai pelätä jo aiemmin”

6. 6

Thaimaalaista Marisaa vietiin, kun Pattayan baarikadulla asteli vastaan suomalainen Mauri: ”Olen onnen nainen, kun sain hyvän miehen”

7. 7

Vakava 2 henkilöauton ja rekan kolari Loviisassa: 4 aikuista ja 2 lasta sairaalaan, 6-tie poikki

8. 8

Kopelointia, huorittelua, vihjailua... Kansanedustajanaiset kertovat työssään kohtaamasta häirinnästä

9. 9

MTV: Janna joutui äkillisesti sairaalahoitoon – jää pois illan Tähdet, tähdet -lähetyksestä

10. 10

Työttömät kieltäytyivät työstä aina samalla selityksellä – teollisuuspohatan vastaveto saikin hakijan leuan loksahtamaan

3. 3

Leivinuunin ”lisälaite” yllätti pariskunnan – tunnelmallinen lauantai-ilta meni pilalle

Pitkä ennuste julki: Näin talven ensimmäiset merkit saapuvat Suomeen

7. 7

Nuori nainen julkaisi paljonpuhuvan kuvaparin: jo pieni kuvanmuokkaus muuttaa ulkonäköä hätkähdyttävästi – huomaatko eron?

8. 8

Ensi viikon lauha sää peruttu – tilalle lunta ja räntää

9. 9

Pelastaja kertoo karmeasta näystä Tehtaankadulla 20 vuotta sitten: ”Täällä on tapahtunut teloitus” – sitten sattuma vei hänet lähelle poliisimurhaajaa

10. 10

Harvinainen näky: Kaikki elossa olevat USA:n ex-presidentit saapuivat lavalle hyväntekeväisyyskonsertissa

2. 2

Dopingtuomion saaneen Therese Johaugin ulkoinen olemus on jotain aivan muuta kuin kaksi kuukautta sitten – katso kuvat

3. 3

Huomaatko erikoisen yksityiskohdan? 19-vuotiaan Lisan viaton bikinikuva kummastuttaa Instagramissa

5. 5

Tutut liikennemerkit muuttuvat sukupuolineutraaleiksi – katso kuvat!

6. 6

Näin päättyi Napakymppi-parin Ikaalisten matka – piikki auki, Ville jätti taksit maksamatta: ”Odotin, milloin pääsen pois”

7. 7

Nuoren Emman netti-ihastus olikin kaljuuntuva, 53-vuotias kauppias – sen jälkeen tapahtui jotain käsittämätöntä

8. 8

Lahdesta löytynyt vainaja edelleen tunnistamatta – poliisi julkaisi poikkeuksellisesti kuvan ruumiista

9. 9

Kova väite K-Supermarketin kalatiskin kikasta ja takahuoneen tapahtumista – 22-vuotias Miss Tampere kertoo olevansa yksi kauppiaan uhreista

10. 10

Onko tässä erikoisin hääkuva ikinä? Kreikkalaiskappeli kielsi ulkomaalaisparien häät rivon kuvan seurauksena

Näitä luetaan!

Pitkä ennuste julki: Näin talven ensimmäiset merkit saapuvat Suomeen

5. 5

Tutut liikennemerkit muuttuvat sukupuolineutraaleiksi – katso kuvat!