Avaruudessa havaittiin mystinen radiosignaali – SETI-instituutti: ”Tämä ei ole harjoitus” - Tiede - Ilta-Sanomat

Venäläisen teleskoopin kerrotaan havainneen lupaavan signaalin alun perin jo viime vuonna.

30.8.2016 5:55 | Päivitetty 30.8.2016 12:32

Avaruudesta elämää etsivä SETI-instituutti selvittää mystistä radiosignaalia, jonka alkuperä on Herkuleksen tähdistössä 95 valovuoden päässä Maasta sijaitseva, 6,3 miljardia vuotta vanha tähti. Asiasta kertova brittilehti Observer kutsuu havaintoa poikkeukselliseksi ja kertoo sen viittaavan sivilisaatioon, joka on huomattavasti omaamme kehittyneempi.

Havainnosta blogissaan kirjoittavan tietokirjailija Paul Gilsterin mukaan signaalin havaitsi alun perin jo 15. maaliskuuta 2015 venäläinen RATAN-600 -radioteleskooppi Zelenchukskayassa Kaukasuksella. Havainto kuitenkin pidettiin salassa kansainväliseltä tutkijayhteisöltä.

– Kukaan ei väitä että se on peräisin maapallon ulkopuolisesta sivilisaatiosta, mutta havaintoa on todella syytä tutkia, Gilster toteaa.

Radiosignaalin lähtöpaikaksi kerrottu HD164595 -niminen tähti muistuttaa ominaisuuksiltaan Aurinkoa. Sen kiertoradalla on toistaiseksi havaittu yksi Neptunusta muistuttava mutta sitä lämpimämpi planeetta, nimeltään HD 164595 b. Tutkijoiden mukaan tähteä saattaa kuitenkin kiertää muitakin vielä havaitsematta jääneitä planeettoja.

Myös havainnon tehneiden tutkijoiden mukaan tähti on lupaava kohde SETI-instituutille, joka on haravoinut avaruutta ulkopuolisen elämän toivossa vuodesta 1984 lähtien.

– Pysyvä tarkkailu on tarpeen, tutkijat toteavat Yahoo Newsin mukaan.

Osion tuoreimmat