Yli 7-metrisen valaan ruumis huuhtoutui rannalle Alaskassa – tunnistettiin nyt uudeksi lajiksi

Japanilaiset kalastajat olivat aiemmin kutsuneet nimellä karasu, korppi.
Yhdysvalloissa on löydetty uusi valaslaji. Asiasta kertoi Yhdysvaltain liittovaltion sää- ja valtamerentutkimusorganisaatio heinäkuun lopulla.

Videolla CNN kertoo valaslajin löytymisestä.

Kesäkuussa 2014 noin 7,3 metriä pitkän valaan ruumis löydettiin Alaskan osavaltioon kuuluvilta Pribilofsaarilta. Ruumiin löysi nuori biologianopettaja, kertoo National Geographic. Valaan liha oli liian tummaa ja se oli liian lyhyt ollakseen aiemmin tunnettu nokkavalaslaji.

Tuoreen tutkimuksen mukaan kyse olikin uudesta lajista, jota japanilaiset kalastajat olivat pitkään kutsuneet nimellä karasu, korppi. Aiemmin julkaistu japanilainen tutkimus oli antanut viitteitä siitä, että mustat valaat saattaisivat olla oma lajinsa. Molekyylibiologi Phillip Morin päätti etsiä lisää geeninäytteitä, jotka ratkaisisivat kysymyksen valaan lajista.

178 näytteen DNA-analyysissä tutkijat löysivät kahdeksan näytettä uudesta lajista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Emme tiedä, kuinka monta niitä on, missä ne tyypillisesti oleskelevat tai ylipäätään mitään, Morin kertoi uudesta lajista National Geographicille.

– Mutta me alamme etsiä.

Edistynyt DNA-tutkimus on auttanut tutkijoita tunnistamaan viisi uutta valasta viimeisen 15 vuoden aikana, mutta kaksi niistä oli delfiinejä ja suurin osa lajeista oli aiemmin tunnettuja. Nyt löydetty laji, joka kuuluu nokkavalaiden Berardius-sukuun, eroaa ulkonäöltään huomattavasti pohjoista Tyyntä valtamerta asuttavista lähimmistä sukulaisistaan.

Uutta valaslajia ei ole vielä nimetty.

Alla olevalla kartalla Pribilofsaarista St. George, jolta valaan ruumis löydettiin.