Ismo

Hämeeseen saattoi rysähtää meteoriitti – asiantuntija kaipaa apua putoamispaikan selvittämiseksi

Kirkas välähdys
Kirkas tulipallo välkehti Etelä-Suomen taivaalla lauantai-iltana. Se ei jäänyt vain taivaalle – jotakin tuli todennäköisesti myös maahan.
Etelä-Suomen taivaalla näkyi kirkas tulipallo lauantai-iltana. Maan ilmakehään osunut kappale oli niin kookas ja saapui niin hitaasti, että siitä on todennäköisesti tullut jotakin myös maan pinnalle.

– Alustavan mallinnuksen mukaan on todennäköistä, että maan pinnalle asti on selvinnyt meteoriitteja, sanoo Tähtitieteellisen yhdistyksen Ursan Tähdet ja avaruus -lehden päätoimittaja Marko Pekkola.

Alustava mallinnus on Ursan tulipallotyöryhmän Esko Lyytisen tekemä.

Arvioiden mukaan kappale on ollut kooltaan noin kymmenen kilon luokkaa saapuessaan Maan ilmakehään. Mallinnus on kuitenkin vielä kesken.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

– Karkeasti voisi arvioida, että noin kilon tai kahden verran meteoriittimassaa on selvinnyt maan pinnalle asti.

Arvioitu putoamisalue sijaitsee Hämeessä

Arvioitu putoamisalue on Lammin lähettyvillä Lahden ja Hämeenlinnan välissä. Pekkolan mukaan on kuitenkin epätodennäköistä, että Lammin seudulta avaruuskiviä löytyy.

– Se on hyvin epätodennäköistä, että tuollaiselta harvaan asutulta alueelta mitään löytyy. Ja lisäksi siellä sataa lunta tänään.

Suurin ongelma kuitenkin tällä hetkellä on se, että mallinnus perustuu toistaiseksi vain yhteen valokuvaan, jossa tulipallon lentorata näkyy.

Pekkola toivookin, että jostakin löytyisi esimerkiksi valvontakamerakuvaa, johon tulipallo olisi tallentunut. Toivelistan kärjessä olisi Kokkolan suunnalta etelään tai kaakkoon päin kuvaava kamera.

– Jos saisimme kuvaa Oulun lisäksi myös Kokkolan suunnalta, niin saisimme paljon tarkemmaksi sen lentoradan.

Tähdet ja avaruus -lehti kertoo tulipallon aiheuttaman välähdyksen tallentuneen myös David Vinotin autokameraan Järvenpäässä. Valitettavasti taivas oli siellä pilvinen, eikä tulipallo näin ollen näy videolla kunnolla.

Jos et näe videota, voit katsoa sen tästä.

Suomi on vaikea paikka meteoriitinetsijöille

Pekkolan mukaan meteoriitin löytymisen todennäköisyys kasvaa, jos kappale on pudonnut maahan useammassa osassa. Tosin silloinkin se on vaikeaa.

– Kaiken kaikkiaan Suomi on nykyään todella vaikea maa etsiä meteoriitteja. Tilanne oli aivan erilainen 1900-luvun alussa, kun niitä löytyi useampia saman vuosikymmenen sisällä.

Tuolloin maaseutu oli asuttu ja oli paljon peltoja. Nykyään metsät ja aluskasvillisuus ovat hankalia pienten meteoriittien löytämisen kannalta.

Tämän kokoisen meteoriitin osuminen Suomen alueelle ei ole Pekkolan mukaan kovin harvinaista, mutta harvinaista on se, jos jotakin löydetään.

Viimeksi Suomesta on löytynyt tuoreeltaan pudonnut meteoriitti vuonna 1971. Se löytyi Haveröstä Turun läheltä. Aiemmin pudonnut meteoriitti on löydetty vuonna 1974 Orimattilasta. Se oli pudonnut todennäköisesti joskus 1960-luvulla. Tämän jälkeen Suomesta ei ole löytynyt ainuttakaan meteoriittia.

Havainnot voi ilmoittaa Ursan taivaanvahti.fi-täyttämällä lomake.

Otitko kuvan tulipallosta? Lähetä se Ilta-Sanomiin numeroon 13456 tai tällä lomakkeella.

Näitä luetaan!
    1. 1

Kadonneen sukellusveneen mysteeri syvenee – laivasto havaitsi outoa melua tunteja viimeisen viestin jälkeen

2. 2

90-luvun hittisarjan tähti katosi julkisuudesta – elää nyt linnassa kreivittärenä

3. 3

Trump luopui luksushotellista New Yorkissa – alamäki alkoi vaaleista: ”Kardashianit lakkasivat käymästä”

4. 4

5 asiaa, joita et saisi tehdä Kanarialla – yksi voi olla Suomi-turistille erityisen vaikea pala

5. 5

Yhdysvaltalainen Loren eli 200 dollarilla kuussa – Isoäidin vanha viltti paljastui 1,5 miljoonan arvoiseksi

6. 6

Jo kahdeksas lapsi menehtyi – Ikea uusi suosittua lipastoa koskevan varoituksensa

8. 8

Rukalla ulosmarssi – hiihtokeskuksen työntekijät poistuivat hisseiltä iltakuudelta

9. 9

Ilkka, 62, nostaa eläkettä ja käy kokopäivätöissä – ”Kyllä tässä pääsee voitolle”

10. 10

Chisu saapui juhlatilaisuuteen täysin erinäköisenä kuin aiemmin – kommentoi sähäkkää tyyliään osuvasti

2. 2

2 pitkää avioliittoa sai järkyttävän lopun peräkkäisinä päivinä: ”Anni ei varmasti sanonut mitään minulle pahasti”

Turussa kadonnut Juuso-Petteri löytyi kuolleena – Poliisi ei epäile rikosta

Onko sinulla sama kriittinen km-raja? Tällaista autoa suurin osa etsii netistä

Iso myräkkä tulossa: lunta jopa 30 senttiä

6. 6

Yksi Vantaan ketjukolarissa loukkaantuneista lapsista kuoli

7. 7

Mikä vartalo: Miss Suomi Michaela häikäisi Miss Universum -bikinikierroksella – fanit ihmeissään tummahiuksisesta suomalaismissistä

9. 9

Rakennusmies puuttui 10-vuotiaan pojan kiusaamiseen – isä halusi palkita: ”Hän toimi äärimmäisen hienosti”

10. 10

Erika Vikman julkaisi hupaisan kuvan – kuittailee Dannylle: ”Sorry Lipsanen”

1. 1

Rouvan alaston yövieras tuli isäntää vastaan kotipihalla – se letkautus naulautui taksikuskin mieleen pysyvästi

2. 2

Raskasta joulua -konsertti osoittautui raskaaksi pettymykseksi Oulussa – kuulijat raivoissaan: ”Nyt on rahastuksen makua!”

Kuvassa näkyvän pysähtyneen henkilöauton kuljettaja, soita heti poliisille