Miksi pojat alisuoriutuvat koulussa? Tutkimuksessa selvisi erikoinen syy

Julkaistu:

Luxemburgin yliopiston tutkijat löysivät kaksi syytä ja yhden ratkaisun maailmanlaajuiseen ongelmaan.
15-vuotiaat pojat alisuoriutuvat koulussa todennäköisemmin kuin samanikäiset tytöt, OECD:n raportissa todetaan. Tämä vahvistaa pitkäaikaista maailmanlaajuista suuntausta, jossa osa pojista jää jälkeen koulussa.

Luxemburgin yliopiston tutkijat löysivät kaksi syytä ja yhden ratkaisun ongelmaan uudessa tutkimuksessaan, kertoo ScienceDaily. Tutkimus on julkaistu Masculinities and Social Change -lehdessä.

Tutkijat kokosivat tutkimusaineistonsa suoraan lapsilta itseltään. 872 pääasiassa 13–14-vuotiasta sveitsiläistä lasta osallistui kyselyihin ja ryhmäkeskusteluihin. Tutkijat seurasivat myös lasten käyttäytymistä luokissa videoiden avulla. Kerättyä tietoa verrattiin koulutodistuksiin ja luokkatyön tuloksiin.

Koulussa huonosti pärjänneillä pojilla oli vahva taipumus vieraantua koulusta: he ajattelivat, että koulunkäynti ei ollut hyödyllistä.

Tutkijat löysivät lääkeen

Tutkimuksessa ilmeni myös selvä yhteys alisuoriutumisen ja poikien sukupuoliroolia koskevien vanhoillisten mielipiteiden välillä. Sellaiset pojat, jotka ajattelivat, että miesten tulisi johtaa naisia, olivat tyypillisesti häiriköivämpiä luokassa ja alisuoriutuivat.

Yhtä monet tytöt kuin pojat ilmaisivat koulusta vieraantumista, mutta tällaiset asenteet vaikuttivat kielteisemmin poikiin. Vanhoilliset näkemykset naisten ja miesten rooleista vaikuttivat myös tyttöihin, mutta tutkimuksessa selvisi, että tällaiset mielipiteet olivat levinneet laajemmin poikien kuin tyttöjen keskuuteen. Muut tekijät, kuten vertaisryhmän menestys ja sosioekonominen tausta jarruttivat niin ikään koulumenestystä.

Tutkijoiden mukaan epäonnistuneiden poikien syndroomaan voi olla olemassa lääke. Lasten käyttäytymistä havainnoimalla tutkijat huomasivat, että alisuoriutuvat pojat vastasivat parhaiten autoritääriseen opetustyyliin, johon sisältyi jäsentynyt ja välittävä, mutta kontrolloiva lähestymistapa. Tätä ei pidä sekoittaa liian kurinalaisiin, autoritäärisiin opetusmetodeihin, tutkijat korostavat. Tutkimuksen mukaan vääränlaiset opetustavat voivat aiheuttaa ja vahvistaa koulusta vieraantumisen tunnetta.

– Autoritäärisellä tyylillä opettavat opettajat ovat selvästi kiinnostuneita oppilaistaan, ohjaavat heitä ja ovat käytettävissä, jos ongelmia esiintyy. Tämä tutkimus osoittaa, että opettajien pitää kohdella joustavasti erilaisia persoonallisuuksia, professori Andreas Hadjar kuvaili.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt