Jääkausi oletettua lämpimämpi - mehiläisten fossiilit paljastavat

Hiljattain löydetyt mehiläisten fossiilit paljastavat, että jääkauden ilmasto oli luultua lämpimämpää.
La Brean tervahaudat Kalifornian Los Angelesissa ovat olleet viime vuosisadan aikana merkittävä fossiilien lähde. Tutkijat ovat viime aikoina siirtäneet huomionsa mammuteista ja sapelihammastiikereistä pienempiin fossiileihin ymmärtääkseen kymmenien vuosituhansien takaista maailmaa.

Tervahautojen museon projektijohtaja ja tutkija Anna Holden on viimeiset kaksi vuotta tutkinut Mechagilis gentilis -mehiläisen fossiileja. Fossiilit paljastavat paljon tietoa viime jääkauden paikallisesta ilmastosta.

- Yritän selvittää, minkälainen paikallinen ilmasto ja elinympäristö oli. Tämä mehiläinen on tavallaan tarjonnut ennenkuulumatonta informaatiota, hän kertoi.

Holden kollegoineen altistivat fossiilit röntgensäteille paljastaen mehiläislajin ja sen lehdistä tehdyn pesän. Mehiläisen ympäristö oli aiempaa luultua lämpimämpää.

Perinteinen ajatus jääkaudesta pelkkänä jään ja lumen peittämänä maana ei siis pidä paikkansa.

Mehiläislaji elää edelleen alueella. Sitä löytyy kosteissa elinympäristöissä, joita viimeisen jääkauden aikana sijaitsi matalilla korkeuksilla.

- Hyönteisillä on hyvin spesifit elämänkaaret, joten ne ovat erinomaisia paleontologisia mittareita. Toisin sanoen, niiden käyttäytyminen ja elinympäristö ovat tarkkaan määriteltyjä. Muut eläimet jotka löytyvät täältä, kuten esimerkiksi mammutit, ovat voineet vaeltaa Etelä-Afrikasta, hän sanoi.

Holden myös ylisti kollegoitaan, jotka alun perin löysivät tervahaudat 1970-luvulla.

- Olen erittäin onnekas, että tässä museossa työskennelleet ihmiset tekivät huolellisia muistiinpanoja. Alueesta oli piirretty kartta eri sedimenteistä ja löydetyistä fossiileista, mikä auttoi minua varmistamaan, että kyseessä ei ollut sattuma, hän sanoi.

Hän kertoo, että jääkauden tutkimisella on apua nykyisen ilmaston ymmärtämisessä.

- Yritämme ymmärtää jääkauden ilmastonmuutosta tutkimalla mehiläisiä. Esihistoriallisen ilmastonmuutoksen tutkiminen auttaa meitä ymmärtämään, kuinka ihmiset vaikuttavat ilmastonmuutoksen kulkuun.