Ennennäkemätön ilmiö - pakastimen kokoinen asteroidi törmäsi Kuuhun

Espanjalaiset astronomit ovat havainneet poikkeuksellisen ison törmäyksen Kuussa.
Professori Jose M. Madiedo tarkkaili Kuuta kahdella teleskoopilla Etelä-Espanjasta viime syyskuussa, kun hän havaitsi kirkkaan välähdyksen sen pinnalla.

Valoilmiö kesti jonkin aikaa, mikä kertoi, että kyse oli jostakin epätavallisesta.

Nyt astronomit ovat julkaisseet arvionsa havainnosta. Kyseessä uskotaan olleen pieni asteroidi, joka höyrystyi törmäyksen voimasta ja muodosti valoilmiön.

Vastaavan kokoista osumaa Kuuhun ei ole aiemmin rekisteröity.

Astronomit kertovat havainnostaan Royal Astronomical Societyn julkaisussa. Kuvan asteroidin törmäyksestä voi katsoa täältä.

Asteroidin lasketaan olleen noin 400 kilon painoinen, ja mitoiltaan noin 0,6 x 1,4 metriä. Eli vapaasti tulkittuna suunnilleen pakastimen kokoinen möhkäle.

Sen nopeus on osumahetkellä noin 61 000 kilometriä tunnissa ja se teki halkaisijaltaan noin 40 metrin kokoisen kraatterin.

Osumakohta on Pilvien meressä, joka on laavan täyttämä painauma Kuun pinnalla ja erottuu tummempana ympäristöstään.

Osuman olisi voinut havaita jopa paljaalla silmällä, jos olisi sattunut katsomaan samaan aikaan ja kirkkaalla säällä Kuuhun. Yleensä osumat havaitaan astronomien mukaan kuitenkin vain kaukoputkilla, jotka on asetettu tarkkailemaan Kuuta automaattisesti.

Jos kyseinen asteroidi olisi törmännyt Maahan, se olisi tuhoutunut jo ilmakehässä ja näkynyt mahdollisesti kirkkaana meteorina.