Suomalaisten esi-isä löytyi Espanjasta – tällainen hän oli

7 000 vuotta sitten parikymppisenä kuolleen miehen viisaudenhampaasta löydetty dna muuttaa käsitystä eurooppalaisista metsästäjä-keräilijöistä.
Kaksi miestä sai levätä rauhassa 7 000 vuoden ajan viileässä luolastossaan Cantabrian vuoristossa Espanjassa. Miesten rauha rikkoontui vasta vuonna 2006, kun ryhmä luolaharrastajia lähes kompastui heidän luurankoihinsa.

Toisen miehen jäänteet olivat säilyneet erinomaisesti luolan matalassa lämpötilassa. Guardianin mukaan löytö on merkittävä, sillä luurangon dna:sta tehty genomikartoitus mullistaa aiemmin vallalla olleen mielikuvan vaaleaihoisista eurooppalaisista metsästäjä-keräilijöistä.

Parikymppisenä kuollut mies eli mesoliittisella kaudella ennen maanviljelyksen leviämistä Lähi-Idästä Eurooppaan. Espanjalaistutkijat onnistuivat usean yrityksen jälkeen rekonstruoimaan miehen koko genomin dna:sta, joka puolestaan eristettiin tämän viisaudenhampaasta.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun on onnistuttu löytämään ennen neoliittista kautta eläneen eurooppalaisen ihmisen koko genomi.

Genomi sisälsi yllätyksiä. Vaalean ihon sijasta miehellä oli tumma iho.

- Tämän miehen on täytynyt olla tummempi kuin modernien eurooppalaisten, mutta en tiedä, kuinka tumma hän oli, kertoo tutkimusta johtanut Carles Lalueza-Fox Guardianin mukaan.

Suomalaisten esi-isä

Toinen yllätys oli miehen silmien väri, joka oli sininen.

- Tämä oli odottamatonta, sillä sinisilmäisyyttä aiheuttavan geenimutaation on uskottu kehittyneen paljon myöhemmin kuin vaaleaihoisuutta aiheuttavan.

Tämä viittaa siihen, että sininen silmänväri tuli ensin ja siirtyminen vaaleaan ihoon tapahtui mesoliittisen kauden kuluessa. Aiemmin on uskottu, että sinisilmäisyys kehittyi vasta vaaleaihoisuuden jälkeen.

- Näemme paljon rekonstruktioita näistä ihmisistä metsästämässä ja keräilemässä. Niissä he näyttävät moderneilta eurooppalaisilta vaaleine ihoineen ja sinisine silmineen. Ikinä ei näe mesoliittista metsästäjä-keräilijää, jolla olisi tumma iho ja siniset silmät.

Kun luolamiehen genomia verrattiin Euroopan eri alueilla eläviin nykyihmisiin, muistutti hänen muinainen dna:nsa eniten pohjoiseurooppalaisten ihmisten, tarkemmin määriteltynä suomalaisten ja ruotsalaisten dna:ta.

Tällä suomalaisten esi-isällä oli myös vaiva, johon moni nykysuomalainenkin pystyy samaistumaan. Mies kärsi luultavasti laktoosi-intoleranssista. Hänellä oli myös vaikeuksia sulattaa tärkkelyspitoisia ruokia, toisin kuin myöhemmillä maanviljelijöillä, joiden ruokavalio muuttui uuden elämäntavan myötä.

Nature-tiedelehden julkaisemasta tutkimuksesta on aiemmin kertonut Suomessa Helsingin Sanomat.

Muistuttaako ulkonäkösi mielestäsi suomalaisten esi-isää? Lähetä siinä tapauksessa itsestäsi "selfie" numeroon 13456!

Ota kantaa