Tutkijat selvittivät: Siperian meteoriitti oli valtava murikka - Tiede - Ilta-Sanomat

Tutkijat selvittivät: Siperian meteoriitti oli valtava murikka

Meteori näkyi kirkkaana valopallona taivaalla 15. helmikuuta.

Julkaistu: 15.3.2013 15:42

Kirkkaana tulipallona Tsheljabinskissa maahan tulleen meteoriitin koostumuksesta ja koosta on valmistunut Venäjän tiedeakatemian tutkimus.

Meteoriitti oli kooltaan 18-20 metriä kun se syöksyi yläilmakehään 15. helmikuuta, arvioivat venäläiset tutkijat Rossiskaja Gazetan mukaan.

Painoltaan se oli noin 10 000 tonnin luokkaa.

Suurin osa meteoriitista hajosi ja paloi ilmakehän kitkan vaikutuksesta. Maahan asti pääsi arviolta 10 tonnia kappaleen massasta.

Vain noin kolme kiloa meteoriitin isosta massasta on päätynyt tutkijoiden käsiin. Netissä myydään pieniä meteoriitin kappaleita huimiin hintoihin - useita kymmeniä euroja grammalta.

Venäjän tiedeakatemian alaisessa Geokemian ja analyyttisen kemian instituutissa tehdyn analyysin mukaan meteoriitti koostuu 90-prosenttisesti silikaateista eli kivestä. Loppu 10 prosenttia on sinkkiä, rautaa, kromia, kobolttia ja alumiinia.

Tsheljabinskin asukkailla oli onni onnettomuudessa, vaikka valtava räjähdys vaurioitti rakennuksia ja aiheutti vammoja sadoille.

- Jos maahan olisi osunut 50-metrinen kappale, seuraukset olisivat olleet paljon vakavammat, sanoi tähtitieteilijä Boris Shustov lehden mukaan.

Meteoriitin iäksi arvioidaan 4,5 miljardia vuotta, eli se on peräisin aurinkokunnan syntyajoilta. Uutistoimisto RIA Novostin haastatteleman tutkijan mukaan se irtosi todennäköisesti asteroidista.

- Se syntyi asteroidista, irtosi siitä, törmäsi toiseen kappaleeseen kymmeniä miljoonia vuosia sitten ja sai pintaansa halkeamia, sanoi instituutin johtaja Erik Galimov.

- Näiden halkeamien vuoksi se räjähti niin voimakkaasti.

Paikalliset asukkaat ovat löytäneet pieniä meteoriitin kappaleita.

Tuoreimmat osastosta