Mars-mönkijä teki historiallisen löydön – mutta minkä?

Yhdysvaltain avaruushallinto Nasan Curiosity-mönkijä löysi Marsista jotakin kiinnostavaa, kertoo NBC News.
Tutkijoita innostavan löydön teki Curiosityn näyteanalyysiin tarkoitettu SAM-instrumentti, joka on käytännössä mönkijän mukana kulkeva kemianlaboratorio.

Se kykenee tunnistamaan hiiltä sisältäviä eloperäisiä yhdisteitä, jotka ihmiskunta tuntee elämän rakennusaineina.

Nyt SAM on löytänyt jotakin kiinnostavaa maanäytteestä, jonka sen valtava robottikäsivarsi poimi hiljattain.

- Tämä löytö pääsee historian kirjoihin, kertoi Curiosityn päätutkija John Grotzinger NPR-radioasemalle.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Grotzingerin mukaan tutkijaryhmä ei kuitenkaan voi julkistaa mönkijän hankkimia tietoja vielä viikkokausiin.

Syynä salamyhkäisyyteen on se, että tulokset halutaan tarkistaa useaan kertaan, jotta niiden todenperäisyydestä päästään varmuuteen.

Elokuussa Marsiin laskeutunut Curiosity-mönkijä tutkii punaista planeettaa kahden vuoden ajan. Tarkoitus on muun muassa selvittää, onko Mars koskaan kyennyt pitämään yllä mikrobitason elämää.