215 miljoonaa vuotta vanha fossiili löytyi Puolasta - laji porskuttaa edelleenkin - Tiede - Ilta-Sanomat

Laji oli täällä ennen dinosauruksia ja tallustaa edelleenkin.

Tohtori Tomasz Sulej esitteli maailman vanhinta kilpikonnafossiilia.­

24.10.2012 19:49

Puolasta on löytynyt maailman vanhin kilpikonnafossiili. Tieto vahvistui äskettäisissä kokeissa.

Etelä-Puolasta syyskuussa 2008 löytyneen konnan iäksi arvioidaan 215 miljoonaa vuotta.

Kivettyneet jäännökset löysi paleontologi Tomasz Sulej saviselta täyttömaalta läheltä Poreban kaupunkia. Hän toivoo löydön tuovan uutta tietoa kilpikonnista.

- Jokainen uusi kilpikonnafossiili on korvaamaton, sillä se voi tarjota uusia johtolankoja konnien alkuperästä. Se on tähän asti pysynyt arvoituksena, Sulej sanoo.

Kilpikonnan arvioidaan eläneen myöhäisellä triaskaudella, jolloin dinosaurukset olivat vielä suhteellisen uusi laji. Saksasta on löydetty samalta aikakaudelta peräisin olevia konnafossiileita.  Puolan löytö on kuitenkin täydellisin, sillä siihen kuuluu hyvin säilynyt kilpi, niska- ja häntänikamia sekä jalkojen luita, jotka ovat ainutlaatuisia.

Sulej sanoo, että löytö käsittää itse asiassa kaksi lajia. Toinen on samaa tyyppiä kuin Saksasta tehty yksittäinen löytö. Toinen lajeista on pienempi, eikä sitä tunneta ennestään.

Löytyisipä vielä kallo

Fossiililöytö julkistettiin lokakuun alussa puolalaisessa Journal of Vertebrate Paleontology and National Geografic Polska -tiedelehdessä. Tomasz Sulej on edelleen innoissaan löydöstään.

- Kun löytää jotakin, mikä on ollut maassa 215 miljoonaa vuotta, tuntuu kuin herättäisi sen uudelleen eloon.

Vastaavat triaskauden kilpikonnalöydöt ovat erittäin harvinaisia.

- Maailmassa on suunnilleen kahdeksan paikkaa, mistä niitä voi löytää, Sulej kertoo.

- Täältä Puolasta olemme löytäneet vanhimman ja kattavimman kokoelman.

Maailman vanhin konna paljastui seudulta, joka on saanut muotonsa jurakaudella. Lähettyvillä on valtavat hiilivarannot, ja alue on oikea esihistoriallisen ajan aarreaitta. Esimerkiksi vuosina 2006-2007 lähistöltä löytyi jurakautinen, 200 miljoonaa vuotta vanha dinosauruslaji.

Kaivauksissa alueelta on paljastunut useita satoja fossiileita, joiden joukossa on kilpikonnien, dinosaurusten ja haiden jäännöksiä. Sulej toivoo löytävänsä vielä kilpikonnan kallon.

Tämä kilpikonna on elänyt aikana, jolloin dinosauruksetkin olivat tuoreita tulokkaita.­