Tenho, Max

Tähän ei edes Lumia pysty: kuva 13,2 miljardin valovuoden päästä

Nasa on yhdistänyt Spitzer ja Hubble teleskooppien kyvyt ja voimat. Tuloksena on kuva kaukaa. Siis todella äärimmäisen kaukaa.
Teleskoopit löysivät merkin hyvin kaukaisesta galaksista, jonka nimi on MACS 1149-JD. Sieltä tulevat valonsäteet ovat kulkeneet 13,2 miljardia valovuotta. Valonsäde on lähtenyt kohti maata, kun koko maailmankaikkeus on ollut hyvin nuori, vain 500 miljoonaa vuotta vanha. Nyt ikää on 13,7 miljardia vuotta. Etäisyys on mahdollista arvioida punasiirtymän eli valon aallonpituuden muutoksen avulla.

- Galaksi on kaukaisin kohde, jonka koskaan olemme suurella varmuudella pystyneet havaitsemaan, kertoo Johns Hopkins -yliopiston fysiikan ja astronomian päätutkija Wei Zheng Nasan sivuilla.

Vaikka Nokian Lumia-puhelin on saanut paljon kiitoksia hyvästä kamerastaan, niin senkin kameralla olisi tuo galaksi jäänyt kuvaamatta.

Tutkijoiden mukaan nähty galaksi on hyvin pieni. Sen massa on vain prosentti Linnunradan massasta. Nasa saa vuonna 2018 käyttöön uuden teleskoopin, joka keskittyy maailmankaikkeuden vanhimpien tähtien ja galaksien tutkintaan. Löydöt antavat arvokasta tietoa maailmankaikkeuden varhaisista vaiheista.

Näitä luetaan!
    1. 1

40-vuotias äiti ja teini-ikäiset tyttäret sekoittivat netin – yhteisselfiet saavat katsojan hämmennyksen valtaan

2. 2

Grease-tähden poikaystävä katosi kuin tuhka tuuleen vuonna 2005 – yksityisetsivät tutkivat kuolemaa turhaan 12 vuotta: Mysteeri ratkesi

3. 3

Tellervo Koivisto puhuu avoimesti avioliittonsa vastoinkäymisistä – ”Sitä ei alkuaikoina kiinnitä sellaiseen huomiota..”

Eurojackpotissa yksi täysosuma – tällä rivillä voittaja saa 10 miljoonaa euroa

Ipaneman rannalle ajautui ympäristöongelman aiheuttanut löyhkäävä jättiraato

6. 6

Huutokauppakeisarin apumies-Markku iski silmää varatulle Annelle – seurauksena kaksi avioeroa ja yhdet häät

7 yleistä pikkuhousu­virhettä, joihin moni sortuu

8. 8

Vuosaaren perhesurma: Poliisi saapui veriseen asuntoon ja käskytti ovelta – vastauksena kuului vain lapsen itku

9. 9

Ursa: Maastoon on voinut pudota kymmeniä kiloja meteorin kappaleita

10. 10

Onko tässä kaikkien aikojen jatkoaika SM-liigassa? ”Sata maalipaikkaa minuuttiin!”

1. 1

Meteori valaisee Kaamasen yön päiväksi hurjalla videolla: ”Mökki tärisi kuin maanjäristyksessä”

2. 2

Suomen ensimmäinen kaduksi alennettava moottoritie on nyt tiedossa – kyseessä erittäin vilkas väylä

5. 5

42 vuotta sitten kadonnut nainen löytyi elossa Yhdys­valloissa – yksi mysteeri voi jäädä lopullisesti selvittämättä

6. 6

Satun ja Oskarin Napakymppi-matka sai odottamattoman loppuratkaisun – ”En uskalla nyt kommentoida yhtään mitään”

8. 8

Donald Trumpin poika hehkutti tulostaan maastavedossa – Suomen ennätysmiehen tyly arvio: ”Naisetkin vetävät enemmän”

9. 9

Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

10. 10

Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

1. 1

Miten käy, jos osallistuu tuhansiin arvontoihin netissä? Äitiyslomalla ollut Maiju, 32, kokeili lähes vuoden ajan – tulos ällistyttää!

2. 2