Tutkijat yllättyivät: "roska-dna" onkin tärkeää!

Tähän saakka geenitutkijat ovat uskoneet, että peräti 90 prosenttia ihmisen perimästä on hyödytöntä roska- tai tilke-dna:ta, jolla ei ole mitään tehtävää. Väärin, ilmoitti kansainvälinen Encode-projekti keskiviikkona.
Ihmisen geenikartta selvitettiin vuonna 2000. Vain kaksi prosenttia genomin sisältämästä dna:sta muodostaa selkeitä jaksoja. Nämä geenit  määrittävät, mitä valkuaisaineita solut alkavat tuottaa.

Kuluneen 12 vuoden aikana on kuitenkin käynyt ilmi, että vain muutama sairaus - ja nekin hyvin harvinaisia - on voitu yhdistää muutoksiin geeneissä.

Sen sijaan muun muassa alttius keuhkosyöpään ja autismiin näyttäisi piilevän dna:ssa, jota on geenien välissä.

Sadoista asiantuntijoista koostuva kansainvälinen Encode-tutkijakonsortio onkin nyt päätynyt siihen johtopäätökseen, ettei tämä geenien välinen tilke-dna ole lainkaan roskaa. Suurin osa tästä dna-koodista hoitaa ihmisen elämälle ja terveydelle tärkeitä tehtäviä muun muassa säätelemällä geenejä ja vaikuttamalla sairastumisen riskiin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tilke-dna muodostaa tutkijoiden mukaan kytkimiä, jotka vaikuttavat peräti 80 prosenttiin koko genomin laajuudesta.

Tutkimustulokset on koottu 30:een tieteelliseen artikkeliin, jotka julkaistiin keskiviikkona mm. Nature-lehdessä.