NASA: Tähtitaivas mustanaan mustista aukoista - Tiede - Ilta-Sanomat

Nasan huima löytö: Tähtitaivas mustanaan mustista aukoista

WISE-teleskooppi paljasti miljoonia uusia mustia aukkoja ja muita kohteita tähtitaivaalta.

30.8.2012 20:49

Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa on julkistanut maan kiertoradalla 2009-2011 toimineen WISE-infrapunateleskoopin (Wide-field Infrared Survey Explorer) ottamista kuvista saadut tutkimustulokset.

Huipputarkan infrapunateleskoopin ottamat kuvat ovat paljastaneet tiedemiehelle satumaisen suuren määrän uusia kohteita linnunradalta ja naapurigalakseistamme.

- WISE on paljastanut kirjavan valikoiman uusia kohteita. Olemme löytäneet asteroidin, joka tanssii maapallon edellä samalla kiertoradalla kanssamme, kylmimmät toistaiseksi tunnetut tähdenkaltaiset kohteet ja nyt supermassiivisia mustia aukkoja ja galakseja, jotka ovat piiloutuneet tähtipölyverhojen tuolle puolen, kuvaili tutkija Hashima Hasan Nasan päämajasta Yhdysvalloista.

Huomattavin löytö ovat miljoonat uudet mustat aukot, jotka teleskooppi havaitsi tarkastelemalla tähtipölyä.

Mustat aukot lämmittävät pölyä niiden läheisyydessä, mikä pystytään havaitsemaan infrapunasäteilynä.

Nasan tutkijat tunnistivat tähtitaivaalta jopa 2,5 miljoonaa supermassiivista mustaa aukkoa, joista kaksi kolmasosaa ovat ennestään tuntemattomia.

Jokainen näistä aukoista on satoja tuhansia, miljoonia tai jopa miljardeja kertaa massiivisempi kuin oma aurinkomme.

Kauimpana olevat WISEn havaitsemat aukot ovat yli kymmenen miljardin valovuoden päässä maasta, eli niiden valo on peräisin universumin alkuvaiheista.

Supermassiivisia mustia aukkoja löytyy galaksien ytimistä. Esimerkiksi oman linnunratamme ytimessä sijaitseva Sagittarius A* on neljä miljoonaa kertaa massiivisempi kuin oma aurinkomme.

Mustien aukkojen lisäksi teleskooppi löysi tähtitaivaalta myös noin tuhat erittäin harvinaista nuorta tähtipölygalaksia, jotka loistavat jopa 100 biljoonaa kertaa voimakkaammin kuin aurinko.

Osion tuoreimmat