Tiede

Nyt sinäkin voit lentää maailman kuuluisimmalla hävittäjäkoneella - Messerschmitt 109:llä

Julkaistu: , Päivitetty:

Toisen maailmansodan aikainen saksalaisvalmisteinen Messerschmitt 109 -hävittäjä on maailman sotailmailuhistorian menestyksekkäin lentokone.
Lentokuntoisia, aitoja Mersuja on kuitenkin säilynyt nykypäivään vain kourallinen, joten harvalla meistä on mahdollisuus nähdä aitoa lentävää Mersua, vielä harvemmalla lentää sellaisella.

Suomen Ilmailumuseossa tämä kuitenkin onnistuu. Ei ihan aidolla koneella, mutta kuitenkin simulaattorilla. Museon vapaaehtoistyöryhmän ja Virtuaalilentäjät ry:n ahertajien puhdetöinään rakentama simulaattori mallintaa Suomenkin Ilmavoimien käytössä ollutta Messerschmitt Bf-109
G-2 -mallia, joita saatiin kesästä 1943 lähtien 48 kappaletta. Kaikkiaan Ilmavoimien sodassa tehokkainta hävittäjäkalustoa edustaneita Mersuja hankittiin 162 kappaletta.

Lentosimulaattori on rakennettu tarkaksi, joskin hieman aitoa tilavammaksi replikaksi hävittäjän ohjaamosta. Hallintalaitteet ja mittaristot vastaavat täysin aitoja. Lentäjä istuu kolmen videotykin heijastaman visuaalin keskellä voiden katsella vapaasti ympärilleen.

Simulaattorissa käytetään IL-2 Sturmovik: 1946 -lentosimulaattoriohjelmistoa, jota on muokattu lentosimulaattoriin sopivammaksi. Lentotehtävät on rakennettu yksilöllisesti juuri museosimulaattoria ja yleisölennätyksiä varten. Tarjolla on ilmataistelutehtävien ohella myös tunnistus- ja maisemalentoja.

Simulaattorillä lentäminen onkin häikäisevä elämys, joka eroaa huomattavasti tavanomaisesta kotilentelystä. Aidon Mersun ohjaussauva ja todelliset ohjaamon mittasuhteet, sota-ajan hävittäjän ergonomia, jykevä äänentoisto ja ohjaajan ympärille levittäytyvä maisema tekevät lentämisestä todentuntuisemman ja jännittävämmän kokemuksen.
Simulaattorille onkin kertynyt satunnaisten kokeilijoiden lisäksi oma vakiintuneempi käyttäjäkuntansa, joista aktiivisimmat ovat käyneet lentämässä lähemmäs parikymmentä kertaa.

Vuonna 1935 ensilentonsa tehnyt Bf 109 -hävittäjä oli teknisesti edistynyt ja kehityskelpoinen lentokone, joka palveli Saksan ilmavoimissa sodan loppuun saakka. Suomessa kone oli Ilmavoimien päähävittäjä vuoteen 1954 saakka, Espanjassa puolestaan aina  1965 asti.

Kaikkiaan konetta valmistettiin liki  34 000 kappaletta.

Suomessa on nähtävissä kolme aitoa Bf 109 -konetta. G-6-tyyppiset Messerschmittit löytyvät Utin lentokentältä ja Keski-Suomen Ilmailumuseosta. Suomen Ilmailumuseossa on puolestaan esillä G-2-tyyppisen koneen jäänteet, jotka nostettiin Pohjanlahdesta kesällä 1999.

Virtuaalilentäjät ry:n työryhmä on rakentanut Bf 109 G-2 -simulaattoreita kaksi kappaletta, joista toinen on Vantaalla Suomen Ilmailumuseossa, toinen Keski-Suomen Ilmailumuseossa Tikkakoskella.
Simulaattoreihin voi tilata puolen tunnin tai tunnin mittaisia elämyspaketteja.

Lisätietoja www.ilmailumuseo.fi ja www.k-silmailumuseo.fi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt