Anssi, Anselmi

Uusi fossiililöytö: Oliko Tyrannosaurus rexillä höyhenpeite? - katso kuva

Julkaistu: , Päivitetty:

Pehmeä ja pörröinen? Uusi fossiililöydös asettaa kyseenalaiseksi kuvan dinosaurusten kuninkaasta Tyrannosaurus rexistä.
Tutkijat ovat löytäneet Kiinasta uuden ison dinosauruslajin fossiilin. Lajilla on selvästi ollut höyhenpeite ainakin osassa kehoa.

Löytö on yllättävä, sillä höyheniä tai untuvaa on ajateltu olleen ainoastaan hyvin pienillä esihistoriallisilla olioilla.

Uusi noin kymmenmetrinen ja tonnin painoinen laji sai Nature-lehdessä julkaistun artikkelin mukaan nimekseen Yutyrannus huali, joka tarkoittaa kaunista höyhenpeitteistä tyrannosaurusta.

Se on sukua Tyrannosaurus rexille, joka oli vielä kokoluokkaa isompi.

Uusi löytö on saanut kuitenkin jotkut tiedemiehet miettimään, olisiko myös T. rexillä voinut muutakin kuin nahka luidensa ja lihaksiensa päällä? Olisiko se voinut olla osittain untuva- tai höyhenpeitteinen?

- Ihmisten on syytä ruveta muuttamaan kuvaansa T. rexistä, sanoi Los Angelesin luonnonhistoriallisen museon dinosaurusosaston johtaja Luis Chiappe.

Tämä koskee ainoastaan ulkonäköä. Tyrannosaurus rex olisi  höyhenpeitteisenäkin ollut yhtä hirvittävä peto.

Tutkijat korostavat että tarvitaan lisää löytöjä ja todisteita, ennen kuin T. rexistä tulee pörröinen.

Näitä luetaan!