Ruuan hinta hirvittää – 5 säästö­vinkkiä, joilla et turmele terveyttäsi

Liian yksipuolisesti syövä ei välttämättä saa tarpeeksi C-vitamiinia ja foolihappoa. Sillä voi olla yllättäviä seurauksia. Asiantuntija on huolissaan yksin asuvien vanhusten tilanteesta hintojen nousun takia.

Ruoan hinta on noussut, joten jos haluaa säästää, voi suosia silakkaa tai kalapuikkoja. Puuro, palkokasvit ja maapähkinät ovat myös edullisia ja ravintorikkaita.

25.1. 5:00

Hintojen nousu tekee monipuolisesta syömisestä vaikeaa. Kuluttajat tinkivät nyt etenkin kasviksista, hedelmistä ja proteiinipitoisista tuotteista.

Ikäihmisten ravitsemukseen keskittyvän voittoa tavoittelemattoman Gery-yhdistyksen toiminnanjohtaja ja elintarviketieteiden tohtori Merja Suominen on huolissaan etenkin kotona asuvista ikäihmisistä. Heistä moni on tutkimusten mukaan vajaaravitsemusriskissä.

Yli 55-vuotiaista 70 prosenttia kokee, että heidän mahdollisuutensa syödä terveellisesti on heikentynyt. Lukema selviää Geryn teettämästä kuluttajakyselystä. Kyselyyn vastasi yli 1 000 henkilöä eri puolilta Suomea. Vastaajat olivat iältään 18–80-vuotiaita.

Ikäihmisistä kuluttajakyselyyn vastaavat usein kuitenkin hyvätuloiset, joten kaikkein pienituloisimpien tilanne voi olla vieläkin hälyttävämpi. Pienillä eläketuloilla on vaikea syödä monipuolisesti.

Jopa 60 prosenttia kuluttajista on vähentänyt kalan syöntiä. Kasvikset ja kala ovat monipuolisen ravinnon kulmakiviä. Jos ne jäävät ruokavaliosta yllättäen pois, voi seurata monien ravintoaineiden puutoksia.

Kasviksissa on paljon erityisesti C-vitamiinia, jota ikääntyvät eivät välttämättä saa muutenkaan tarpeeksi. Myös foolihapon eli B9-vitamiinin saanti on usein vähäistä.

C-vitamiinin ja foolihapon puute aiheuttaa väsymystä ja heikkoutta. Puutteella voi olla myös yllättäviä seurauksia. Esimerkiksi infektiotaudit ja haavat eivät silloin parane kunnolla.

Lue lisää: Anna, 35, säästää ruoka­kaupassa jopa satoja euroja kuussa – paljastaa nyt ovelan taktiikkansa

Korvataan kahvittelulla

Ruoan kallistuessa ikääntynyt saattaa korvata aterioita kahvittelulla. Kahvin kyljessä voi tulla syötyä pullaa. Suomisen mukaan pulla ja vähän kuitua sisältävä leipä ovat täyttävää ja halpaa, mutta ravintoköyhää ruokaa.

– Ei pullassa muuten mitään vikaa ole, mutta se on yksipuolista hiilihydraattia. Jos sitä tulee syötyä paljon, se voi vähän liikkuvalla ja kuluttavalla ikäihmisellä olla haasteellista, hän sanoo.

Ikääntyneen kannattaa huolehtia proteiinin saannistaan. Proteiinia pitäisi saada päivässä 1,2 grammaa kehon painokiloa kohden.

– Se pitää terveyttä ja toimintakykyä yllä paremmin kuin alhaisempi proteiinin saanti. Monille se tarkoittaa vähintään 80 grammaa päivässä, Suominen sanoo.

Liikuntasuoritusten yhteydessä proteiinia pitää saada vielä enemmän, jopa 30 grammaa aterioilla ja välipaloilla 10–20 grammaa.

Ravitsemusterapeutti Kati Laine kertoi Ilta-Sanomille aiemmin riittävän proteiinin saannin olevan ikääntyneelle tärkeää, sillä lihasmassa vähenee ikävuosien karttumisen myötä.

– Ruokahalua voi herättää liikunnalla ja syömällä yhdessä muiden kanssa. Yksin syöminen on tosi huono ruokahalun kannalta. Samoin se, jos istuu koko päivän television ääressä tai on muuten passiivinen, hän sanoo.

Lue lisää: Syökö ikääntynyt läheisesi tarpeeksi? Ravitsemus vaikuttaa merkittävästi toimintakykyyn ja terveyteen

5 vinkkiä edullisiin ruokiin

1. Kasviproteiini

Kuluttajista yli 40 prosenttia on joutunut tinkimään proteiinipitoisista tuotteista. Edullisia proteiinin lähteitä ovat kasviproteiinit, esimerkiksi säilykepavut, linssit, soijarouhe ja pakasteherneet.

Kasviproteiineja voi kokeilla myös niin, että korvaa osan jauhelihasta soijarouheella. Näin säästyy rahaa ja ruuan ravitsemuksellinen laatu paranee.

2. Kalatiskiltä silakkaa

Kalatiskillä puolestaan kannattaa valita silakkaa, muikkua tai haukea. Myös valmisruoista ja pakastealtaasta löytyy Suomisen mukaan kelpovaihtoehtoja.

– Esimerkiksi kalamurekepihvit ovat edullisimmista päästä. Kalapuikotkin voivat olla hyviä, niissä on monia sydänmerkittyjä tuotteita, Geryn Suominen sanoo.

Esimerkiksi liha- ja maitotuotteissa hinnat nousivat Tilastokeskuksen marraskuun tilaston mukaan jopa 20 prosenttia. Eläinkunnan tuotteista kananmuna, vähärasvaiset maitovalmisteet, broileri ja jauheliha ovat kuitenkin edullisimmasta päästä.

Ikääntyneen kannattaa panostaa kasviksiin ja kalaan, sillä tutkimuksissa on havaittu, että kalan, kasviksien, hedelmien ja marjojen sekä kasviöljyn käyttö suojaa muistitoimintoja.

Lue lisää: Näin voit ehkäistä muistisairautta ruokavaliolla – tiesitkö, että suklaa voi parantaa aivoverenkiertoa?

3. Sesongin mukaan

Suomisen mukaan kasviksia kannattaa ostaa sesongin mukaan. Kotimaiset juurekset, kaali, sipulit, puolukat ja herukat ovat kasviksista edullisimpia.

Nyt sesongissa ovat sitrushedelmät kuten appelsiinit, veriappelsiinit ja greippi. Omenat ja banaanit puolestaan ovat kohtuuhintaisia ympäri vuoden.

Sesongin ulkopuolella voi hyödyntää pakasteita ja säilykkeitä, esimerkiksi pakastepinaattia.

4. Puuroa ja perunaa

Vaikka pelkkä pulla ja leipä eivät takaa monipuolista ruokavaliota, hiilihydraattienkin saannista on silti huolehdittava. Esimerkiksi puuro, peruna ja itse tehty leipä säästävät euroja. Täysjyvätuotteet voivat olla kalliimpia, mutta rahalla saa paremmin mahan täyteen.

Puuroihin saa uutta makua kokeilemalla erilaisia hiutaleita ja suurimoita ja keittämällä puuron maitoon. Puuroja voi myös maustaa kardemummalla, kanelilla tai vaniljalla. Pehmeitä rasvoja saa lisäämällä päälle edullisia maapähkinöitä.

Lue lisää: Liian kevyt aamupala on hölmöläisen tapa laihduttaa – näin "nälkävelka" tuhoaa terveytesi

5. Kylläisenä kauppaan

Rahaa voi säästä, kun suunnittelee ateriansa hyvin, vertailee hintoja ja välttää ruokahävikkiä. Kauppaan kannattaa mennä kylläisenä ja ostoslistan kanssa, jottei tule tehtyä heräteostoksia.

Suominen haluaa kuitenkin rohkaista ihmisiä kokeiluihin kauppareissuilla. Ruokavaliosta voi tehdä yksipuolisen senkin, että on tottunut nappaamaan mukaansa aina samat elintarvikkeet.

– Monet ovat helposti vähän tapojensa orjia. Sekin jo monipuolistaa, ettei aina osta sitä samaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?